Følsom pige på 4,5 år

24. august 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Følsom pige på 4,5 år

Hej Helen,

Jeg håber at du kan hjælpe mig i mine overvejelser omkring min datter på 4,5 år.

Hun har lige siden hun var spæd været en pige, som vi fornemmede skulle skærmes, som reagerede kraftigt på høje lyde, lugte og skift i omgivelserne. I dag ses det ved at hun hurtigt virker overstimuleret, hvis hun har haft en 8-16 dag i institutionen, hvis der har været mere end en aftale på en dag f.eks. fungerer det ikke særligt godt med legeaftaler på en hverdag. Idet vi kommer hjem går hun helt i opløsning og reagerer kraftigt på alle krav og græder, bliver sur og skriger ad os. Hjemme er hun generelt meget udadvendt og tryg ved at sætte grænser, råbe højt, danse og er på ingen måde tilbageholdende - hun er også omsorgsfuld, kvik og meget perfektionistisk.

Når vi er ud imellem andre mennesker f.eks. på familiebesøg eller til legeaftaler. Søger hun tryghed hos en voksen og vil helst sidde på skød, hun svarer ikke på spørgsmål og har brug for lang tid til at tø op. Det kan godt tage flere timer eller dage (under familiebesøg). Når det er værst gemmer hun sig bag sit hår eller ligger sit ansigt imod mit bryst som en spæd.... hun fryser helt. Hun vil ikke svare på spørgsmål og trækker mig med over alt. Det sker også under arrangementer i børnehaven, hvor der er mange mennesker. i børnehaven fortæller de ellers at hun er blevet tryg - dog sjældent fræk og grænsesøgende. Mange siger at hun er "genert" eller "sensitiv". Vi undgår selv at bruge de ord sammen med hende, men siger hellere, at hun lige skal sidde og kigge lidt. Umiddelbart har vi heller ikke brug for at sætte en etikette på hende.

Vi har altid forsøgt at respektere hendes grænser og dog alligevel udfordre hende - men det er en svær balancegang. Lige nu oplever vi, at selv de mindre børn i børnehaven begynder at have legeaftaler hvor de leger alene hjemme hos de andre børn fra børnehaven. Vi har indtil nu i stedet valgt at invitere hjem til os og er ellers selv taget med ud og er blevet under legeaftalen. Vi har nok bare tænk, at der ikke kommer noget godt ud af at presse hende. Samtidig har ...

Annonce

... vi valgt kun at have legeaftaler en gang imellem i weekenderne.

Problemet lige nu er at finde den balancegang hvor det ikke vi ikke ender med, at hun bliver afskåret rent socialt og at vi får gjort hende parat til at starte i skole. Vi har en datter på 28 mdr. som har en helt anden natur og bare går til tingene og springer ud i det hun gerne vil prøve. Indimellem havner vi i den situation, hvor storesøster må se til at lille søster kaster sig ud i ting, som hun selv har sagt nej til. Dog kan vi fornemme at storesøster nok egentlig gerne ville prøve, men ikke havde modet til at prøve og vi fornemmer ærgrelsen bagefter.

Vi har selvfølgelig en masse overvejelser og har forsøgt meget for sikre os at hun føler sig tryg, føler at det er ok, at skulle have tid til lige at observere lidt og at hun ikke oplever et knæk i sin selvværd ved at vi presser hende for meget.... men nogen gange er jeg bange for at vi er gået for meget i den ene grøft. Jeg var selv som barn tilbageholdende og har nogen gange svært ved selv at hjælpe hende til at bryde ud af sin tilbageholdenhed. Der er det langt mere naturligt for min mand, som tit bruger humoren. Hun løsner også mere op når vi starter en legeaftale med at være ude. Vi har nogle tætte venner med børn på samme alder som vores egne og her oplever vi, at hun langt hurtigere løsner op... Men der er alligevel grænser f.eks. vil hun heller ikke lege alene hos dem. Min familie ser vi ikke ser så ofte pga. og det kræver altid nogle dage at blive tryg for hende. Flere i familien har svært ved at forstå det og forsøger ihærdigt at få hendes opmærksomhed. Vi forsøger at forberede dem på at de skal give hende tid og at hun nok skal komme til dem når hun er klar......

Men hvad jeg ville spørge om var nok, hvad vi kan gøre for at støtte hende og sikre os at vi ikke fastlåser hende i en uheldig rolle - jeg er bange for at vi netop ikke udfordrer vores datter nok og hvad skal vi gøre for at støtte hende og kan vi forvente at hun kan lege alene hos sine venner?

Håber at du har nogle gode råd og overvejelser.

Venlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire