Generthed

11. august 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

Generthed

Kære Helen,

Tak for svar. Jeg har et lille ekstra spørgsmål vedrørende min anden datter.

Hun er meget genert over for nye mennesker eller mennesker hun ikke kender så godt. Det gør al opstart en smule svær og jeg vil høre dig om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende eller for at gøre det nemmere for hende.

Hun har altid været genert. Da vi gik til svømning med hende og hendes tvillingesøster og alle 4 var i vandet, synes hun det var en fest. Da hun året efter skulle gå på eget svømmehold uden forældrene i vandet ville hun ikke i vandet. Hendes søster gik på holdet før, da hun ikke er ligeså fortrolig med vand. Vi prøvede at sætte dem på samme hold, men med samme resultat, da hun ikke kendte de andre børn eller underviseren. Vi kom 6-7 gange til undervisning og bare sad ved kanten, så hun kunne blive tryg ved det, men opgav til sidst, da hun ikke havde lyst.

Vi har meldt dem begge til svømning igen i år på samme hold. Hun elsker at svømme og dykke - og er virkelig dygtig til det. Vi er ofte i nærheden af vand og mener derfor begge at det er vigtigt at de lærer at svømme. Da hun er glad for det, og den eneste hindring er hendes generthed, ville jeg ønske der var noget jeg kunne gøre for at hjælpe hende.

Da vores piger er meget forskellige, forsøger vi at italesætte at man gør ting når man er klar. Det er ikke så vigtigt hvornår eller hvor meget, men at man synes det er sjovt. Men omvendt ...

Annonce

... forsøger vi også at give dem et lille skub, for at det oplever glæden ved at overvinde de små udfordringer.

Vi havde samme udfordring med gymnastik, hvor hun ikke kendte underviseren eller de andre børn. Men hun kunne her stå ovre hos mig og lave de samme øvelser som de andre og enkelte ting kunne jeg deltage i sammen med hende. Forsøgte at lokke hende til at lave en ting alene og en ting med mig, for at gøre hende tryg i det små. Efter 6 gange kunne jeg vente uden for gymnastiksalen og komme ind når det var slut. Hun var pavestolt da det lykkedes og strålede hele vejen hjem.

Det samme gælder i børnehaven. De er lige flyttet i storegruppen, hvilket betyder helt nye voksne og nogle nye børn. Lysten til at komme i børnehave er lille, men da jeg ved at det opstarten der er det sværeste, bliver de første dage bare lidt kortere indtil hun er tryg ved det nye.

Når hun leger med andre børn, enten fra børnehaven eller nabobørnene i sommerhuset, vil hun kun lege hjemme hos os. Hun er genert over for forældrene og vil ikke derover.

Jeg har selv været genert som barn og er det til dels stadig, men er nok blevet bedre til at skjule det. Jeg er stadig udfordret når jeg skal kaste mig ud i nogle nye ting og vil gerne kunne hjælpe hende til at blive bedre til at håndtere det i en tidligere alder. Ikke så genertheden forsvinder, men så den ikke forhindrer hende at gøre de ting hun så gerne vil.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor