Konflikter med 4.5 årig storebror

23. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Konflikter med 4.5 årig storebror

Kære Helen.

Nu får jeg behov for at konferere med dig.

Det drejer sig om min ældste søn. Han er jo nu 4,5 år. Han er en skøn dreng med masser krudt i numsen, han elsker at lege og har det godt over i sin børnehave. Han er ret god til at indgå nye venskaber og de siger i børnehaven at de andre børn godt kan lide at lege med ham og at han er vellidt blandt mange- også de voksne som han charmer. Han har et godt ordforråd og han kan godt lide at lære nye ord og nye ting også har han utrolig meget humor hvilket vi sætter stor pris på. Når det så er sagt så har vi virkelig svært ved at håndtere ham for tiden. Vi har dagligt mange konflikter med ham. Han hører slet ikke efter hvad vi siger og jeg ved ikke om det kan skyldes at vi forventer for meget af ham.

Bare for at give et konkret eksempel: vi vil ikke have at han hopper i vores seng eller sofa. Flere fjedre er allerede gået i stykker ved at han hopper i den. Jeg synes at vi har prøvet at forklare ham dette så utalligt mange gange, men han gør det alligevel, og det er dagligt! Et andet eksempel er at jeg har det skidt med at han putter fingrene i munden, men når jeg siger det til ham (og når han vel og mærke er i drillehumøret) så kan han sagtens finde på at putte alle sine fingre i munden og slikke sine hænder, bare for at irritere mig.

Jeg har før skrevet til dig angående hans forhold til hans lillebror som har været svær fra starten og som stadig giver daglige udfordringer. En positiv ting er så sket på den front for vi kan se at han elsker ham og han er så glad når jeg og lillebror henter ham i børnehaven og tager straks sin lillebrors hånd og viser ham rundt. Når vi er ude vil han selv holde lillebror og gå ...

Annonce

... rundt med ham. Men ikke desto mindre og særligt når vi er hjemme så har storebror meget svært ved at lege stille og roligt med sin lillebror. Når yngstemanden har et stykke legetøj så river storebror det ud af hånden på ham, lillebror begynder at græde og bliver ked af det. Storebror vil for det meste stadig ikke have at lillebror går ind på hans værelse og han smækker stadig døren i hovedet på ham, hvilket gør lillebror så ked af det.

Jeg føler ikke at vi kan sidde sammen alle sammen og hygge os i mere end 5-10 min før der sker en konfrontation. Storebror vil ikke have at lillebror tager hans ting og vi har lavet nogle regler som hedder at det som han ikke vil dele må han lege med inde på sit værelse. Jeg er bare så træt at konfrontationer og jeg ville ønske at vi havde en løsning til hvordan vi dog skal blive bedre til at håndtere det. I og med at jeg ikke føler at det altid hjælper at snakke med ham, så er jeg begyndt at være mere konsekvent, eksempelvis hvis han hopper i sengen så tager jeg ham ned fra sengen og siger til ham at så kan vi desværre ikke være inde i mors og fars værelse såfremt at der bliver hoppet i sengen også får han ikke flere ”chancer” med at komme ind i vores værelse den dag.

Vi har været inde i en periode hvor vi har skældt for meget ud og det vil vi så inderligt væk fra. Vi kan mærke på ham at det er som om at han ikke tager os alvorligt når vi snakker til ham. Vi elsker ham så uendeligt højt og vil så gerne have langt færre konflikter og meget mere hygge.

Bonusinfo: han sover cirka 10-12 timer pr nat og han er sværest at håndtere i ulvetimen om aftenen. Han er i børnehaven cirka 25 timer om ugen så vi er meget sammen.

Venlig hilsen Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet