Brev:
Daligdagsudfordring
19. maj 2015
Alder:
4 år
Daligdagsudfordring
Hej Helen,
Vi har en datter på 4 år og en datter på 8 måneder og denne gang har jeg brug for et godt råd angående storesøster :)
Først vil jeg lige fortælle lidt om storesøster:
Hun blev storesøster for 8 måneder siden og har fra først dag elsket sin lillesøster højt. Der har ikke været nogen former for jalousi og hun giver sin lillesøster mange kys og kram.
Storesøster begyndte at snakke meget tidligt og har lige siden haft et usædvanligt ordforråd. Hun er meget observerende og ligger mærke til hver eneste lille detalje. Hun sætter spørgsmålstegn ved næsten alt og vil vide hvorfor og hvordan. Hun har en utrolig hukommelse og husker ting, der ligger langt tilbage.
Hun er meget retfærdig og går op i at regler overholdes. Er det ikke tilfældet, f.eks. i børnehaven, kan hun slet ikke lade være med at sige noget. Heller ikke hvis hun føler, at hun selv eller andre bliver uretfærdigt behandlet. Hun leget nemt med andre børn, er vellidt og en glad pige.
Hun er ihærdig, giver ikke op og hun forhandler næsten altid om f.eks. hvor meget vi kan nå at lege inden hun skal i seng, hvor mange godnathistorier hun skal have o. lign.
Nogle gange er der tøj hun ikke vil have på fordi det strammer og så får hun altid lov til at få noget andet på.
Hun er for det meste nem og gør hvad der bliver sagt.
Vi kan indimellem mærke at hun kan få for mange indtryk og kan have svært ved at rumme det. Hun har så mange tanker og meninger i hendes lille hoved og det kan godt blive for meget.
Jeg vil mene hun kan være en sensitiv pige, men heldigvis gælder det også hendes mor, så jeg er meget opmærksom på hendes behov.
Men altså alt i alt en rigtig dejlig pige :)
Og så til mit spørgsmål. Det er sjældent nødvendigt at hæve stemmen over for vores datter. Vi har dog en udfordring især når hun skal have tøj på om morgenen eller nattøj på om aftenen.
Hun er meget langsom og skal altid 1.000 ting hun lige kommer i tanke om. Så skal vi lige se noget hun kan, hun skal give lillesøster et knus, hoppe lidt i sengen o. lign. Vi gør hvad vi kan for at begrænse det.
Hvis den, der skal hjælpe hende, mister tålmodigheden og siger, at nu skal det være bliver hun ked af det og forlanger at få hjælp af den anden. Altså bliver mor lidt sur forlanger hun sin far og omvendt.
Jeg synes egentlig, det er okay, og at vi så skal bytte, fordi jeg mener det er den bedste løsning for alle, men min mand mener at vi skal holde fast i, at den, der starter med at hjælpe hende hjælper hende færdig. Hvad tænker du?
Hilsen
M