Daligdagsudfordring

19. maj 2015

Kategori:
Alder:
4 år

Daligdagsudfordring

Hej Helen,

Vi har en datter på 4 år og en datter på 8 måneder og denne gang har jeg brug for et godt råd angående storesøster :)

Først vil jeg lige fortælle lidt om storesøster:

Hun blev storesøster for 8 måneder siden og har fra først dag elsket sin lillesøster højt. Der har ikke været nogen former for jalousi og hun giver sin lillesøster mange kys og kram.

Storesøster begyndte at snakke meget tidligt og har lige siden haft et usædvanligt ordforråd. Hun er meget observerende og ligger mærke til hver eneste lille detalje. Hun sætter spørgsmålstegn ved næsten alt og vil vide hvorfor og hvordan. Hun har en utrolig hukommelse og husker ting, der ligger langt tilbage.

Hun er meget retfærdig og går op i at regler overholdes. Er det ikke tilfældet, f.eks. i børnehaven, kan hun slet ikke lade være med at sige noget. Heller ikke hvis hun føler, at hun selv eller andre bliver uretfærdigt behandlet. Hun leget nemt med andre børn, er vellidt og en glad pige.

Hun er ihærdig, giver ikke op og hun forhandler næsten altid om f.eks. hvor meget vi kan nå at lege inden hun skal i seng, hvor mange godnathistorier hun skal have o. lign.

Nogle gange er der tøj hun ikke vil have på fordi det strammer og så får hun altid lov til at få noget andet ...

Annonce

... på.

Hun er for det meste nem og gør hvad der bliver sagt.

Vi kan indimellem mærke at hun kan få for mange indtryk og kan have svært ved at rumme det. Hun har så mange tanker og meninger i hendes lille hoved og det kan godt blive for meget.

Jeg vil mene hun kan være en sensitiv pige, men heldigvis gælder det også hendes mor, så jeg er meget opmærksom på hendes behov.
Men altså alt i alt en rigtig dejlig pige :)

Og så til mit spørgsmål. Det er sjældent nødvendigt at hæve stemmen over for vores datter. Vi har dog en udfordring især når hun skal have tøj på om morgenen eller nattøj på om aftenen.

Hun er meget langsom og skal altid 1.000 ting hun lige kommer i tanke om. Så skal vi lige se noget hun kan, hun skal give lillesøster et knus, hoppe lidt i sengen o. lign. Vi gør hvad vi kan for at begrænse det.
Hvis den, der skal hjælpe hende, mister tålmodigheden og siger, at nu skal det være bliver hun ked af det og forlanger at få hjælp af den anden. Altså bliver mor lidt sur forlanger hun sin far og omvendt.

Jeg synes egentlig, det er okay, og at vi så skal bytte, fordi jeg mener det er den bedste løsning for alle, men min mand mener at vi skal holde fast i, at den, der starter med at hjælpe hende hjælper hende færdig. Hvad tænker du?

Hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre