Terrible twos

14. marts 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Terrible twos

Hej Helen,

vil du godt være sød at fortælle mig, hvem hulen, der har taget min søde, rolige og nysgerrige datter og erstattet hende med en tikkende bombe?

Vores yngste datter fyldte 2 i januar og har altid været mere temperamtensfuld end sin søster, men dog altid på den gode måde. Hun havde kolik de første 3 mdr. og vågnede hvert kvarter hele natten igennem, frem til hun var 8 mdr., men derefter er hun blevet god til at sove. Hun er mere robust, både fysisk og mentalt, sover bedre og har mere appetit, men på det seneste har hun udviklet en så ekstrem vilje og selvstændighed, at vi andre nærmest ikke kan være i huset mere.

For det første, må far overhovedet ingenting. Det er kun mor, der duer. Sætninger som "NEJ, FAR!", "mor gøre!" og "gå væk, far" er noget, vi hører et utal af gange i løbet af en dag. Vi efterkommer dog ikke hendes ønsker, for vi vil ikke drives rundt med, men når far skifter, putter mm, foregår det under stor skrig og skrål, spark og kast med ting. Hun bliver så frustreret, når hun ikke får sin vilje.

Hun kan finde på, at nægte, at spise sin morgenmad - bare fordi! Når vi så er ved at være klar til at tage af sted, så skal hun pludselig spise. En enkelt gang har jeg ladet hende komme af sted uden morgenmad, dog med en karton yoghurt i tasken, men jeg var i tvivl om, hvorvidt hun forstod konsekvensen af sin stædighed. Hun er fræk som en slagterhund. Hun er begyndt at spytte maden ud, tilsyneladende for at sætte os på prøve. Selvom vi irettesætter hende, bliver hun bare ved og ved.

Når hun får et nej eller noget ikke går efter hendes hoved, smider hun konsekvent med det, hun står med i hånden. Hun sparker til ting, der ligger på gulvet eller river ting ned fra hylderne. Hun slår også sin søster og de andre børn i dagplejen, hvis hun bliver sur og ...

Annonce

... selvfølgelig hyler og skriger hun. Skal der ryddes op, surmuler hun og reagerer fysisk. Hun vil bare selv bestemme!

Vi prøver at opretholde en god tone, uden at råbe af hende, men hun er fuldstændig ligeglad. Vi er i tvivl om, hvorvidt hun forstår os, når vi prøver at forklare, hvorfor hun ikke må det, hun har gang i. Vi har prøvet at ignorere hende i et hidsigshedsanfald eller når hun prøver grænser af, og vi har prøvet at sende hende på værelset. Dette virker lige kort og så er den gal igen. Vi deles om opgaverne med hende, selvom hun kun vil have mor. Når hun nægter at følge med, har vi prøvet bare at gå vores vej. Det virkede på hendes søster, men det virker overhovedet ikke på hende. Hun er fuldstændig ligeglad.

Jeg er bange for, far er ved at udvikle uheldige følelser i forhold til hende, så vi har indført, at hun og far gør nogle ting alene, så de kan få et bedre forhold, men så snart, de er hjemme igen, vender tingene tilbage til normalen.

Vi lader hende altid gøre ting selv, når hun ønsker det. Hun kan selv tage tøj på, spiser næsten uden at spilde, kan hælde vand op i en kop og diverse andre ting. Vi roser hende, når hun når nye mål, som f.eks. udtaler ord rigtigt, tæller til 10 eller lægger et puslespil.

Generelt er hun en dygtig pige, der er både praktisk og kreativ. Hun er et ordensmenneske og hun elsker at tegne. Hun er noget af en entertainer, som laver sjov hele tiden, griner, synger og pjatter. Hun har hænderne skruet rigtigt på og er motorisk godt begavet, men hendes sprog er ikke så godt udviklet, som hendes søsters. Jeg ønsker ikke at sammenligne de to, men min fornemmelse er, at hun reagerer fysisk fordi, hun ikke kan udtrykke sig så godt endnu. Hun er dog ikke bagud sprogligt.

Så...... hvad i alverden gør vi med vores lille tasmanske djævel?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige