Umotiveret vredesudbrud

16. februar 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Umotiveret vredesudbrud

Kære Helen.

Tak for din mail den 20. December omkring "Voldsomt vredesudbrud", som min datter havde haft et af dagen forinden, at jeg skrev til dig. Dit svar beroligede mig meget, og det skal du virkelig have tak for.

Jeg skriver faktisk om det samme denne gang. Forskellen nu er bare, at disse vredesudbrud umiddelbart er umotiverede. Og det er stadig min dejlige datter, som jeg bekymrer mig om.

Jeg har gennemlæst dit svar til mig flere gange og det har også denne gang hjulpet mig et stykke hen ad vejen. Og alligevel ikke nok til, at jeg kan undlade at skrive.

Jeg fremstår måske ikke, som en mor som formår at klare min datter. Det synes jeg dog godt at jeg kan. Men jeg har behov for nogle værktøjer til at kunne håndtere min datters vredesudbrud/frustrationer når de opstår. Og derfor er det vigtigt for mig, at du er klar over, hvor voldsomt det foregår.

De sidste 14 dage til 3 uger har min datter haft tiltagende mange udbrud af ustyrlig vrede, ja nærmest på et hadefuldt niveau imod hendes far og jeg, som jeg sjældent kender årsagen til. Nogle stykker er sket om dagen, men to gange er de opstået om natten. Jeg har spekuleret på, om der kunne være tale om nightterror, men det tror jeg ikke, for det har begge mine børn før haft, og det var helt anderledes.

De situationer vi har haft er opstået meget pludseligt og har udviklet sig lynende hurtigt til, at hun dissideret skriger af os. Hun siger især ting som: "jeg kaster med mine ting", "jeg ødelægger mine ting", "jeg slår dig", "nu går jeg", "dumme mor", og sådan i den dur. Ordene er ikke så slemme i sig selv. Men kombinationen af, at det er en pludselig opstået situation, ganske umotiveret og så med de skrigende trusler, ja så bliver vi forskrækkede.

Indtil videre har vi ikke formået, at håndtere situationen så godt, som jeg kunne ønske. For i de nævnte situationer, så kan man ikke tale med vores datter, for hun VIL ikke høre, som jeg også sidst skrev til dig. Hun vil ikke ha' at vi rører hende, men går vi fra hende, så kalder hun på os. Og går vi så ind til hende igen, så fortsætter hun med at skrige af os og afviser os. Det eneste der virker er, at lade hende rase ud, og det tager en times tid. Men det er hårdt at ...

Annonce

... være genstand for en sådan omgang, og det har medført at jeg frygter, at situationerne skal opstå. For på mig fungerer det som psykisk terror. Jeg bliver bange for hendes udbrud, og forstår ikke årsagen til dem, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere dem.

Om det er et tilfælde ved jeg ikke, men de sidste 3 til 4 gange har jeg bemærket, at situationerne opstår, hvis jeg har været ude med nogle veninder eller min mor og søster nogle timer, for at få lidt alenetid eller har haft en aftenvagt på arbejdet. Ja faktisk tør jeg ikke rigtig at tage lidt ud i weekenderne eller hverdagene, fordi jeg frygter at det kan medføre et udbrud hos hende. Og det er ikke fordi jeg er meget væk fra mine børn. Men jeg er på grund af stress blevet tilrådet af min læge, at tage en pause en gang imellem. Det tør jeg bare næsten ikke mere.

Det er nok svært at give en forklaring på, når du ikke kender vores datter. Men jeg kan ikke lade være med at spekulere på, hvad der tricker denne vrede hos hende, og i den grad den gør.

Hernæst vil jeg meget gerne vide, hvad min mand og jeg helt konkret kan gøre, når vi står i situationen. Hun skriger af os, truer med alt muligt, slår ud efter os, og er helt igennem utilnærmelig både fysisk og verbalt; Hun vil ikke snakke med os, og vi må ikke sige noget, vi må absolut ikke røre hende/trøste hende eller på anden måde være i nærheden af hende. Men vi må heller ikke gå.

Hjælp os med at hjælpe vores pige, som jeg frygter i en eller anden grad ikke trives, selvom vi gør alt for, at hun har det godt. Vi elsker hende jo, ligesom hendes broder! Og vi ønsker hende alt det bedste!!

Det skal også nævnes at hun har en storebror, som tidligere har haft voldsomme vredesudbrud, men som ikke var nær så svær at trøste, og hvor det langsomt fadede ud efter et kvarters tid. Nu er han en ret nem dreng, men som også påvirkes MEGET af sin søsters udbrud.

Jeg håber meget at du kan hjælpe os, så vi forhåbentlig kan komme disse udbrud til livs eller i hvertfald lære at håndtere dem på en måde, så vores datter ikke tager skade på nogen måde, og her mener jeg følelsesmæssigt, men også udviklingsmæssigt. For det er jo i bund og grund min største frygt!!

På forhånd tak!

En bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S