Brev:
Vågner tidligt og er ikke udhvilet
6. februar 2015
Alder:
2 år, 5 mdr.
Vågner tidligt og er ikke udhvilet
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse og ditto bøger. Vi har brugt begge dele flittigt de seneste snart 2,5 år og fundet stor hjælp i det.
Nu har vi desværre et par problemstillinger, som vi ikke umiddelbart kan finde et godt svar på. Så vi håber du kan hjælpe os.
Vi har storebror på 2 år og 5 måneder og lillesøster på 5 måneder. Jeg har spørgsmål til begge, så jeg deler det op i to.
Storebror er en stor, glad dreng som er fint med udviklingsmæssigt. Han har en god motorik, et godt sprog, en rigtig god forståelse, spiser godt osv.
Han har taget godt imod lillesøster og vi forsøger så vidt muligt at give ham en masse positiv opmærksomhed.
Vi har to store udfordringer med ham, som fylder rigtig meget. Den ene er at han er begyndt at skubbe/slå/bide en del. Det er som oftest lillesøster det går udover, men han kan også finde på det i vuggestuen eller hvis vi er sammen med andre børn. Oftest hvis han ikke får opmærksomhed når han vil have det, eller han ikke får sin vilje, men af og til kan det også være fuldstændig umotiveret. I vuggestuen er de dog ikke bekymrede, men mener at det er en naturlig del af udviklingen og en del af det pludselig at være den store, både hjemme og i vuggestuen. Faktisk havde de ikke tænkt over det, før jeg spurgte ind til det. Det skal også siges, at han ellers er utrolig kærlig, deler gladeligt ud af kys og kram, specielt til lillesøster.
Vi kunne dog alligevel godt tænke mig nogle redskaber til, hvordan vi tackler det bedst muligt. Vi vil meget gerne være konsekvente, men er usikre på, hvordan man er det over for et barn i den alder?
Den anden udfordring vi har med ham er, at han er begyndt at vågne ved 4-5 tiden om natten og kan ikke falde i søvn igen. Han er dybt ulykkelig og græder de første 45 minutter, fordi han stadig er rigtig træt. Han kan nærmest ikke hænge sammen. Vi har prøvet forskellige ting. Sidde inde hos ham, tage ham ind i vores soveværelse (hvor lillesøster også sover), tage ham ind i stuen. Intet har virket og vi må tit aflevere en træt dreng i vuggestuen. Så han er bestemt ikke en frisk ”lærke” som bare er klar til løjer tidligt.
Han bliver puttet med en bog klokken 19.00, falder i søvn med det samme og vågner som regel ikke før der ved 4-5 tiden. Han sover til middag i vuggestuen, ca. fra 12-14 (hjemme lidt kortere). Han sover stadig i tremmeseng, bruger ikke sut, men bruger stadig ble.
Lillesøster er en anden snak. Der er ikke så meget bøvl med hende. Bare et enkelt spørgsmål omkring amning og fast føde.
Jeg fuldammede den store til han var 6 måneder og ammede ellers til han var 15 måneder. Jeg ønsker at gøre det samme med lillesøster. Men det er svært for mig at finde et ”skema” til kost ved 6 måneder, når det første måltid først introduceres der. Hvad skal man starte med og hvor ofte? For de skal jo ”hurtigt” i gang når de starter så sent. Jeg har kigget på 4-6 måneder i din bog om mad, men der er jo nogle andre ting de må få som 6-måneders. Måske du kan hjælpe mig?
Jeg ved ikke om det er relevant, men hun vejer godt 9 kg. (4400 g. ved fødslen) er tilsvarende lang, så hun er en stor pige. Men hun sover fint, både dag og nat. 3 lure i løbet af dagen og så fra 20-7 afbrudt af et enkelt eller to måltider.
Det blev et langt brev. Jeg håber at det er til at finde hoved og hale i og håber sådan at du kan hjælpe os – især med storebror.
Mange hilsner
fra de trætte forældre.