Pige på 2,5 år prøver virkelig grænser

10. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Pige på 2,5 år prøver virkelig grænser

Hej Helen.

Jeg har haft skrevet til dig 2 gange før, men det er ved at være længe siden. Har været så glad for dinne tilbagemeldinger, de har virkelig hjulpet. Nu er der ingen problemmer med at ligge min datter om aftnen. Det er godt nok noget vi har brugt meget energi på.

Når nu til spørgsmålene: først lidt fakta: Jeg er gravid og vi venter barn nr 2. Jeg er 2 mdr henne men har haft en ret svær tidlig graviditet da jeg har haft blødninger i uge 6+7 men har ikke blødt siden, men må ikke bære på min datter eller lave alt for fysisk krævende arbejde. Min datter har godt nok svært ved at jeg ikke kan bære hende og rækker hænderne op til mig og bliver ked af det. Jeg fortæller hende at mor må ikke bære da jeg har en baby i maven, men vil rigtig gerne holde hende i hånden. nogle gange syntes hun det er okay, andre gange kaster hun sig på gulvet og bliver ked af det.

Lige for tiden er hun enorm optaget af ordet slik og bamse og kylling. Angående slik så siger jeg til hende: det får du på fredag og hvis det er fredag så siger jeg, det får du senere i aften når du har spist aftensmad. Nogle gange respekterer hun det andre gange går hele hendes hverden under og hun siger slik slik. Jeg fortæller endnu en gang at det for hun senere. Her bliver hun ked af det og går ud i køkkenet og græder Jeg går ud efter hende og siger hun kan få et æble eller en kiks men hun siger bare nej nej slik. Jeg siger nu skal hun ...

Annonce

... stoppe at hun får slik i aften. Det bliver bare endnu værre. Prøver virkelig at få hende væk fra det. Burde jeg bare gå væk og lade hende komme hen til mig når hun har fået raset af?

Min datter er blevet super glad for computeren og se youtube. Her skal hun se et bestemt afsnit af bamse og kylling, forskelige børnesange med fagter, postman per, traktor tom. Når jeg så sætter den ene sang på, så siger hun nej ikke god og så prøver jeg en af de andre hun siger hun vil se, så ser hun det lidt og igen nej ikke god. Nogle gange tænker jeg om hun kører lidt for meget rundt med sin mor?. Jeg prøver at lære hende at man skal se en sang færdig før hun ser en ny. Nogle gange virker det, andre gange brokker hun hy hy og så giver jeg mig, så ser hun en af de andre ting. Har du nogle gode ide til at tackle denne situation?

Min datter er begyndt at sige "jeg er bange for hunde" og "gi" som betyder fyrværkeri. Det er lidt at et problem med at hun er bange nærmest rædselslagen for hunde. Skal lige sige at hun har haft en ret uheldig oplevelse med en stor hund som nærmest væltede hende, da hun var mindre og siden der har hun været bange. Vi prøver at berolige hende og sige hun gør ikke noget og er sød men det virker ikke. Vi har et fælles vennepar der har hund og hun er bare "bange for den". Er det noget hun vokser fra?

Det blev til et par spørgsmål

Glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far