Brev:
Hidsig/frustreret snart 3-årig
6. januar 2015
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hidsig/frustreret snart 3-årig
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg har to problematikker med min datter, som bliver 3 år om en måned. Det er to vidt forskellige problemstillinger, men jeg tillader mig at skrive dem begge alligevel, og håber du finder tid til at svare.
1) Min datter tisser meget lidt synes jeg, over de seneste uger kun 1-2 gange i døgnet. F.eks. i går hentede jeg hende i vuggestuen kl 14, og da hun blev afleveret til morgen 8.30 havde hun stadig ikke tisset. Det er da ikke ok, vel?
Hun smed bleen da hun var 2,5 år og har egentlig rigtig godt styr på hvornår hun skal tisse, der er langt imellem uheld. Hun har aldrig haft uheld om natten.
Hendes væskeindtag er også meget beskedent, hvorfor hun selvfølgelig tisser så lidt.
Mit problem er, at jeg simpelthen ikke kan få hende til at drikke mere. Jeg har prøvet med sugerør, sjove kopper, lege skåle-leg osv, intet hjælper. Jeg har prøvet alt fra at lade som om det intet fokus har til (i ren desperation) at tvinge hende til at drikke, hvilket selvfølgelig heller ikke gav noget positivt udslag.
Jeg har forsøgt at give hende agurk og lignende med meget højt væskeindhold, men hun er også meget småtspisende, så der ryger ikke meget ned.
Hun vejer i øvrigt lidt over 14 kg, så er vidst meget normal af sin størrelse, taget i betragtning hvor lidt hun spiser.
Har du nogle ideer til hvordan jeg skal håndtere det? Eller skal jeg bare lade stå til og stole på hun selv regulerer tørsten? Førhen var det ikke noget problem, der ville hun gerne drikke. Jeg synes bare det er for lidt nu, er bange for dels, at hun bliver dehydreret, men også for, at der skal opstå blærebetændelse, når blæren tømmes så sjældent.
2) Det andet problem er, at hun er ekstrem hidsig, og vi er kommet dertil hvor det er begyndt at gå ud over hele familielivet. Hun er en pige, som er meget langt fremme af sin alder, og vuggestuen kommenterer ofte, at hun er meget (lidt for) kvik. Hun taler flydende og bruger mange ”voksenord” og har altid haft travlt med alting. Hun observerer alle små ændringer i hverdagen, lige fra at nogle er blevet klippet til, at jeg har købt nye håndklæder. Hun vil desuden rigtig gerne have kontrol og styre tingene hele tiden – dette prøver vi selvfølgelig at hun ikke skal få lov til.
Hendes hjerne kan ikke holde pause, og min teori er, at hun derfor ofte ”bryder sammen”. Jeg ved ikke om det har noget med det at gøre.
Mit store problem er, at jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere hende. Jeg kommer her med et eksempel fra i går, og håber du kan give mig et enkelt råd til, hvad der er bedst at gøre i en sådan situation.
I går var hun i bad og vi hyggede os og legede. Jeg beder hende tage hovedet tilbage, så vi kan vaske hår. Det vil hun ikke. Jeg beder hende flere gange om det, og siger til sidst at så må jeg gøre det, og kommer vand i håret. Så går hun helt amok, og skriger fuldstændig uhæmmet i 30 min – man kan slet ikke trænge igennem til hende. Jeg prøver kærligt at aflede hende, men der er helt lukket. Til sidst bliver jeg så frusteret at jeg går ind i stuen, og så skriger hun bare videre alene ude på badeværelset. Min kæreste prøver også at aflede hende, men uden held. Sådanne situationer har vi mange af om dagen, og det tærer så hårdt på os nu, at jeg håber på nogle gode værktøjer til at håndtere det ;-)
Jeg går i seng hver aften og er ked af det, fordi vi igen har haft en dag fyldt med kampe, som er endt på en dum måde.
Hun er i øvrigt blevet storesøster for 7 mdr siden, men kampene stod også på inden lillesøster kom. Hun er meget glad for lillesøster.
Undskyld det blev så langt.
Håber på svar og rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
en efterhånden udmattet og frustreret mor