Hidsig/frustreret snart 3-årig

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Hidsig/frustreret snart 3-årig

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg har to problematikker med min datter, som bliver 3 år om en måned. Det er to vidt forskellige problemstillinger, men jeg tillader mig at skrive dem begge alligevel, og håber du finder tid til at svare.

1) Min datter tisser meget lidt synes jeg, over de seneste uger kun 1-2 gange i døgnet. F.eks. i går hentede jeg hende i vuggestuen kl 14, og da hun blev afleveret til morgen 8.30 havde hun stadig ikke tisset. Det er da ikke ok, vel?

Hun smed bleen da hun var 2,5 år og har egentlig rigtig godt styr på hvornår hun skal tisse, der er langt imellem uheld. Hun har aldrig haft uheld om natten.

Hendes væskeindtag er også meget beskedent, hvorfor hun selvfølgelig tisser så lidt.

Mit problem er, at jeg simpelthen ikke kan få hende til at drikke mere. Jeg har prøvet med sugerør, sjove kopper, lege skåle-leg osv, intet hjælper. Jeg har prøvet alt fra at lade som om det intet fokus har til (i ren desperation) at tvinge hende til at drikke, hvilket selvfølgelig heller ikke gav noget positivt udslag.

Jeg har forsøgt at give hende agurk og lignende med meget højt væskeindhold, men hun er også meget småtspisende, så der ryger ikke meget ned.

Hun vejer i øvrigt lidt over 14 kg, så er vidst meget normal af sin størrelse, taget i betragtning hvor lidt hun spiser.

Har du nogle ideer til hvordan jeg skal håndtere det? Eller skal jeg bare lade stå til og stole på hun selv regulerer tørsten? Førhen var det ikke noget problem, der ville hun gerne drikke. Jeg synes bare det er for lidt nu, er bange for dels, at hun bliver dehydreret, men også for, at der skal opstå blærebetændelse, når blæren tømmes så sjældent.

2) Det andet problem er, at hun er ekstrem hidsig, og vi er kommet dertil hvor det er begyndt at gå ud over hele familielivet. Hun er en pige, som er meget langt fremme af ...

Annonce

... sin alder, og vuggestuen kommenterer ofte, at hun er meget (lidt for) kvik. Hun taler flydende og bruger mange ”voksenord” og har altid haft travlt med alting. Hun observerer alle små ændringer i hverdagen, lige fra at nogle er blevet klippet til, at jeg har købt nye håndklæder. Hun vil desuden rigtig gerne have kontrol og styre tingene hele tiden – dette prøver vi selvfølgelig at hun ikke skal få lov til.

Hendes hjerne kan ikke holde pause, og min teori er, at hun derfor ofte ”bryder sammen”. Jeg ved ikke om det har noget med det at gøre.

Mit store problem er, at jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere hende. Jeg kommer her med et eksempel fra i går, og håber du kan give mig et enkelt råd til, hvad der er bedst at gøre i en sådan situation.

I går var hun i bad og vi hyggede os og legede. Jeg beder hende tage hovedet tilbage, så vi kan vaske hår. Det vil hun ikke. Jeg beder hende flere gange om det, og siger til sidst at så må jeg gøre det, og kommer vand i håret. Så går hun helt amok, og skriger fuldstændig uhæmmet i 30 min – man kan slet ikke trænge igennem til hende. Jeg prøver kærligt at aflede hende, men der er helt lukket. Til sidst bliver jeg så frusteret at jeg går ind i stuen, og så skriger hun bare videre alene ude på badeværelset. Min kæreste prøver også at aflede hende, men uden held. Sådanne situationer har vi mange af om dagen, og det tærer så hårdt på os nu, at jeg håber på nogle gode værktøjer til at håndtere det ;-)

Jeg går i seng hver aften og er ked af det, fordi vi igen har haft en dag fyldt med kampe, som er endt på en dum måde.

Hun er i øvrigt blevet storesøster for 7 mdr siden, men kampene stod også på inden lillesøster kom. Hun er meget glad for lillesøster.

Undskyld det blev så langt.

Håber på svar og rigtig godt nytår.

Med venlig hilsen
en efterhånden udmattet og frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder