Brev:
Selvhjulpen 7-årig pige?
10. november 2014
Alder:
7 år, 2 mdr.
Selvhjulpen 7-årig pige?
Kære Helen,
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvilke krav man kan stille til en 7-årig pige i forbindelse med, hvad hun kan og bør klare selv :)
Min mand og jeg diskuterer det for tiden. Fx tandbørstning, hvornår er det rimeligt at kræve, at det gør de selv nu? Samt at hænge overtøj på plads i entréen, sætte sin tallerken på plads efter aftensmaden og lign, samt huske at rydde op efter sig, når man har leget, så der fx ikke ligger legetøj rundt i stuen samt på køkkenbordet. Vi har i lang tid gjort dette for alle børnene, idet vi også har små børn på 2 år, som kræver vores hjælp til det meste. Men jeg synes efterhånden, at der er rimelig meget at se til, og det ville være rart, hvis den store kunne være lidt mere selvhjulpen og hjælpe til. Er det for meget at forlange med hensyn til ovenstående?
Håber du kan belyse det lidt, fx udviklingen hos en 7-8 årig, hvad de kan/bør lære svarende til alder mm.
Mange hilsner
En travl mor