Min dreng på 4 er humørsyg og slår, og mor er i syv sind!

29. oktober 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Min dreng på 4 er humørsyg og slår, og mor er i syv sind!

Kære Helen.

Hjælp! Har brug for sparring!

Jeg er gift mor på 38 år til to drenge på 4 og 6. Min mand rejser ofte, så tit er jeg alene med drengene. Det har og er mest mig som er på i hverdagen. Der er i det store hele balance og ro i vores familie, og vi har det godt. Men!!!!

Den store er efterhånden ved at være "stor", forstået på den måde at han er blevet mere rolig, reflekterende og kan forså et nej uden ballade. Han er rigtig god til at håndtere sin lillebror som er i en helt anden verden lige nu. Han slår sjældent igen når den lille slår osv. Det er rigtig fint.

Min bekymring og frustration ligger lige nu hos mindstemanden på 4 år og 4 mdr og hos mig selv.

Vi kan ikke rigtig finde ud af det for tiden.

Lige netop i dag synes jeg at jeg er magtesløs og ked af den måde det gik for sig.

Sådan kort om Noa. Så er han en dreng med meget energi. Man ser nemt om han er glad, sur eller ked af det. Det ses tydeligt. Både med mimik og ord. Han er en meget glad dreng og elsker vilde lege. Kan dog også godt sidde stille og koncentrere sig med at tegne, spil osv.

Han er en dreng som har svært ved at få et nej. Han bliver meget voldsom og vred og kalder mig alt muligt. Dit dumme fjolser, din tis…….., du er dum osv. Hvis han bliver rigtig sur kan han finde på at kaste med ting, sparke, slå osv. Når han får lyst til noget, vil han bare have det NU NU NU. Meget lyststyret.

Sådan generelt er vi begge gode til at tackle ham. Han har brug for tydelige grænser på en rolig måde. Så fungerer det også bedst for ham.

Lige nu har jeg meget svært ved at rumme ham. Han gør mig gal og frustreret. Det går liiige ind.

Morgenens eksempel. Og DET er jeg besltemt ikke stolt af.

Han er vred over jeg ikke vil give ham mere cornflakes lige inden vi skal køre. Han har også fundet andet tøj frem og vil tage tøjet af og have KUN grønt tøj på.

Siger til ham at det kan jeg godt se han har lyst til, men det har vi ikke tid til, og jeg vil gerne han tager sin jakke og sko på. Han sparker mig hårdt på benet og løber sin vej. Han er begyndt at gemme sig ved siden af sofaen, fordi jeg har skældt mere ud end jeg plejer tror jeg.

Jeg bliver så vred og råber faktisk af ham at NU vil jeg simpelthen ikke have at han slår mig mere. Det gør ondt på mig, og jeg bliver jeg af det. Han smider en jakke i hovedet på mig, og rammer så uheldigt at det virkelig gør ondt. Jeg bliver vred og ked af det og græder faktisk af frustration. (første gang mine drenge ser mig græde) Jeg er så frustreret at jeg går i den anden ende af huset og smækker døren. ...

Annonce

... Synes bare det var for meget. Og helt sikkert bærgeret der flød over. Det er nemlig optrappet den senere tid.

Jeg samler mig lidt og går ud og siger at jeg er ok igen, og at jeg gik fordi jeg blev ked af det.

Så går det lidt nemmere, men er sikker på de begge blev meget forskrækkede over min reaktion.

Vi fik snakket om det i bilen. Om at alle følelser er ok. vrede, glæde ja ALT hvad man føler er rigtigt. Men man er nødt til at lære at sige det i stedet for at slå.

Vi får grinet lidt og sluttet skole og børnehave afl. på en fin måde.

Nu sidder jeg hjemme og tænker dybt over dette.

Jeg har brug for redskaber til at takle de situationer hvor jeg mister tålmodigheden og rummeligheden.

Jeg vil gerne være den rummelige mor jeg ellers er. Men synes virkelig det er svært for tiden.

Snakket med børnehaven om det. De oplever at han takler svære situationer godt, og han slår ikke de andre. Det gjorde han lidt da han var mindre. Men han er meget dygtig til at være en god ven osv derovre.

Når der kommer besøg her, bliver han ofte udelukket fra de andre børns leg fordi han er for voldsom. Han truer dem med bål og brand hvis de ikke vil lege med ham. Han er åbenlyst frustreret over den rolle han har fået som "ham der driller".

Hjælper tit med at få ham ind i legen.

Storebror er startet i skole. De plejer at gå i børnehave sammen.

Deres samspil herjemme er meget blandet. Det er rigtig godt med god leg og god tone. Men det er også masser af drillerier, slåskampe, råb og skrig. Det dræner også mig som mor at høre på dette.

Jeg er nok lidt fyldt op af alle deres skænderier, brokkerier, osv. Når så han slår mig op til flere gange bliver det for meget for mig. Jeg kan jo godt se han tydeligvis er frustreret og råber om opmærksomhed på en eller anden måde. Det synes jeg jo han får, men måske ikke helt nok til den anerkendende side for tiden. hm.

Hvad gør jeg får at hjælpe ham bedst muligt igennem den her svære periode?

Hvordan får jeg vendt denne negative spiral.

Hvad gør jeg når han slår og bliver så sur at han vil kaste med ting?

Har før holdt ham i mine arme da han ikke kunne lade være med at ødelægge ting. Men for mig er det jo en slags overgreb. Der var for mig intet andet at gøre den dag. Det hjalp hurtigt, og han slappede ret hurtigt af. Han fik en lang krammer og vi snakkede om det. Det er som om det letter på ham at jeg får sat ord på det. Som: Det er bare svært Noa hva? jaaa det er det mor. Osv.

Jeg er i syv sind lige nu!!!

Ser meget frem til dit svar.

Kærlig hilsen

Frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder