Brev:
Streng 3 årig
21. oktober 2014
Alder:
2 år, 10 mdr.
Streng 3 årig
Hej Helen,
Jeg skriver til dig ang min største dreng på knap 3 år. Han får til tider mig fuldstændig til at knække filmen. Han har fået mig til at græde et par gange og bagefter tænker jeg at jeg er svag og ikke engang kan "klare" en 3 årig. Det hænger højest sandsynlig sammen med hans alder.
Fx kan han være meget umedgørlig når vi skal ud af døren om morgenen. Dagen starter super godt, vi har dejlig god tid om morgenen, hygger med morgenmaden sammen med lillebror på 7 mdr. Men når vi fx skal ha overtøj på stritter han naturligt imod. Jeg er meget tålmodig, prøver på flere måder at få ham til at samarbejde med sko, jakke og hue. Han gør sig tung, lægger sig på gulvet og griner, jeg prøver at gøre det til noget sjovt og kilde ham for derefter at ku få ham til ikke at stritte imod. Til sidst bliver jeg så irriteret og vred. Han sir til mig meget hånende "tuder du nu, mor"? "Ja, sæt dig ned og tud"! Og jeg tænker hvad det er for en ond dreng, der taler til mig? Og ja, jeg ender ud med at græde en enkelt gang.
Et andet eksempel ku være forleden dag, han havde fået ødelagt sine kondisko så vi måtte ud og købe nye. Jeg sørger for begge drenge får frokost og skynder os bagefter ud af døren, så vi kan nå hjem inden middagslur. Jeg var også sulten men tænkte at jeg måtte vente.
Da vi kommer hjem er jeg ved at kaste op af sult. Jeg går ud og finder noget hurtig mad jeg kan sluge, inden jeg skal putte børn til middagslur. Min dreng kommer ud til mig i samme sekund og ber om noget frugt. Jeg siger at jeg lige hurtigt spiser mad, for jeg fik ikke spist før og er nu meget sulten. Han ber om frugt igen. Og forklarer igen at han må vente 5 min, så skal han nok få. Han blir ved. Og ved. Til sidst står han og råber ad mig "MOR, FRUGT, MOR, FRUGT, MOR, FRUGT NUUUUU!!!!!! Han skriger det nærmest, og det er den samme sætning igen og igen! Jeg bliver så frustreret, både over min kvalmende sult og min råbende dreng at jeg grædende ligger min mad tilbage i køleskabet og gir min søn frugt.
Han har også sagt "du skal blive kørt over af en bil, så du begynder at græde". Det var i forbindelse med, at jeg bad ham lade være med at ødelægge en cd.
Måske er det en kombination af det at være mor til 2, en af dem er stadig en baby, den anden er super selvstændig og kun hans mening tæller. Det er super hårdt! Især fordi jeg jo ikke ser ham som en ond dreng, men en god og kærlig søn. Det skærer i mit hjerte at jeg ikke kan tilfredsstille ham på en måde, så vi undgår disse konflikter - jeg synes ellers jeg gør alt for at være en god mor og servicere begge mine drenge med nærvær, leg, mad efter deres ønsker. Men der er altså også grænser - og kan det så virkelig være rigtigt at man fra en 3 årig skal hører disse ting? Og tilmed begynde at græde? Egentlig er jeg ikke så følsom synes jeg. Måske er det bare noget andet når det handler om ens børn.
Jeg synes det er en hård tid med en dreng i den alder :)
Glæder mig til at hører fra dig :)