Brev:
Søskendekonkurrence
24. september 2014
Alder:
3 år, 3 mdr.
Søskendekonkurrence
Hej Helen.
Jeg har to børn - en dreng på 3 år og 3 mdr. og en pige på 4 år og 10 mdr.
Min søn har meget svært ved at acceptere, at han ikke kan (eller må) de samme ting som sin søster. Hun er halvandet år ældre og der er derfor naturligt mange ting som hun kan "bedre" end ham. Hun cykler hurtigere, løber hurtigere, kan komme højere op i klatrestativer, kan tegne mennesker huse osv, som han ikke kan og han bliver MEGET ked af det, når han ikke er lige så hurtig, tegner lige så godt osv. som hende. Jeg kan simpelthen se i hans ansigt, at hans verden bryder helt sammen over det og tårerne sprøjter ud af øjnene på ham og det gør selvfølgelig ondt i hjertet og se. Samtidigt er det meget svært at gøre noget ved for hun er jo bare ældre og derfor naturligt hurtigere, bedre til at kravle op i klatrestativer osv.
Jeg opfordrer ind imellem storesøster til at vente på ham og tage ham i hånden og løbe sammen med ham, cykle ved siden af ham, lege lege på legepladsen, hvor han også kan være med og han bliver rigtig rigtig glad, når hun gør det. Men det er jo ikke altid at hun lige gider det.
De leger ret ligeværdigt og er hinandens bedste venner og jeg tror derfor det er svært for ham at acceptere, at han ikke kan helt det samme. Hvis aldersforskellen var større ville det nok føles mere naturligt for ham, at han ikke er lige så hurtig osv som hende.
En anden ting er de ting han ikke må og som søster for lov til. Det bliver han også meget ked af. Et eksempel er, at søster cykler på sin egen cykel hjem fra børnehaven og han sidder bag på min cykel. Hun kan sagtens finde ud af at cykle derhen, men han er selvfølgelig alt for lille og upålidelig i trafikken til at han kan. Dette er han også meget ked af og han synes det er meget uretfærdigt. Det kan også være selv at tage elevatoren (vi har elevator, hvor vi bor), selv gå ned på legepladsen i gården (vi bor i stuen og har terrasse ud til gården) osv. Ting som hun kan, men som han bare er for lille til.
Vi har forsøgt at forklare ham, at han kan lige præcis løbe så hurtigt/cykle så hurtigt/tegne osv som man skal når man er 3 år og at søster jo er 4 år, så hun kan løbe lidt hurtigere osv., men det hjælper ikke rigtigt. Vi har også forsøgt at forklare, at der er forskel på, hvad man må, når man er 3 og når man er 4, men det er som om, det ikke rigtig rodfæster sig.
Jeg er nervøs for at det gør noget ved hans selvværd/selvtillid at han hele tiden sammenligner sig med sin søster og jo bare aldrig er lige så hurtig, god til at tegne osv. som hende :-(
En løsning er jo, at begrænse vores datter i, hvad hun må i forhold til lillebror, men det er også ærgerligt at skulle begrænse hende. Det er også med til at give noget selvværd ift. at hun kan nogen ting selv, at vi stoler på hende osv.
Håber du har et godt råd :-)
Og tusinde tak for en rigtig god side :-)