Søskendekonkurrence

24. september 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Søskendekonkurrence

Hej Helen.

Jeg har to børn - en dreng på 3 år og 3 mdr. og en pige på 4 år og 10 mdr.

Min søn har meget svært ved at acceptere, at han ikke kan (eller må) de samme ting som sin søster. Hun er halvandet år ældre og der er derfor naturligt mange ting som hun kan "bedre" end ham. Hun cykler hurtigere, løber hurtigere, kan komme højere op i klatrestativer, kan tegne mennesker huse osv, som han ikke kan og han bliver MEGET ked af det, når han ikke er lige så hurtig, tegner lige så godt osv. som hende. Jeg kan simpelthen se i hans ansigt, at hans verden bryder helt sammen over det og tårerne sprøjter ud af øjnene på ham og det gør selvfølgelig ondt i hjertet og se. Samtidigt er det meget svært at gøre noget ved for hun er jo bare ældre og derfor naturligt hurtigere, bedre til at kravle op i klatrestativer osv.

Jeg opfordrer ind imellem storesøster til at vente på ham og tage ham i hånden og løbe sammen med ham, cykle ved siden af ham, lege lege på legepladsen, hvor han også kan være med og han bliver rigtig rigtig glad, når hun gør det. Men det er jo ikke altid at hun lige gider det.

De leger ret ligeværdigt og er hinandens bedste venner og jeg tror derfor det er svært for ham at acceptere, at han ikke kan helt det samme. Hvis aldersforskellen var større ville det nok føles mere naturligt for ham, at han ikke er lige så hurtig osv som hende.

En anden ting er de ting han ikke må og som søster for ...

Annonce

... lov til. Det bliver han også meget ked af. Et eksempel er, at søster cykler på sin egen cykel hjem fra børnehaven og han sidder bag på min cykel. Hun kan sagtens finde ud af at cykle derhen, men han er selvfølgelig alt for lille og upålidelig i trafikken til at han kan. Dette er han også meget ked af og han synes det er meget uretfærdigt. Det kan også være selv at tage elevatoren (vi har elevator, hvor vi bor), selv gå ned på legepladsen i gården (vi bor i stuen og har terrasse ud til gården) osv. Ting som hun kan, men som han bare er for lille til.

Vi har forsøgt at forklare ham, at han kan lige præcis løbe så hurtigt/cykle så hurtigt/tegne osv som man skal når man er 3 år og at søster jo er 4 år, så hun kan løbe lidt hurtigere osv., men det hjælper ikke rigtigt. Vi har også forsøgt at forklare, at der er forskel på, hvad man må, når man er 3 og når man er 4, men det er som om, det ikke rigtig rodfæster sig.

Jeg er nervøs for at det gør noget ved hans selvværd/selvtillid at han hele tiden sammenligner sig med sin søster og jo bare aldrig er lige så hurtig, god til at tegne osv. som hende :-(

En løsning er jo, at begrænse vores datter i, hvad hun må i forhold til lillebror, men det er også ærgerligt at skulle begrænse hende. Det er også med til at give noget selvværd ift. at hun kan nogen ting selv, at vi stoler på hende osv.

Håber du har et godt råd :-)

Og tusinde tak for en rigtig god side :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to