Brev:
Opdragelse af en mor
16. august 2014
Alder:
6 år, 6 mdr.
Opdragelse af en mor
Kære Helen
M er nu startet i skole og det er overordnet gået rigtig fint.
Vi har haft en enkelt rædselsfuld episode, første gang de skulle have gymnastik, hvor han simpelthen havde et "anfald" af noget der lignede decideret angst. Vi ringede til skolen og sagde han kom senere - tog den med ro, men endte alligevel med at måtte tvinge ham af sted. Aner ikke om det var det rigtige, men jeg kunne ikke få øje på et eneste alternativ.
Jeg har besluttet, at jeg skal have noget hjælp, til at hjælpe ham i de situationer. Så helt konkret: hvem kontakter man? Er det en familieterapeut?
Hans søde lærer, kom og sagde, at hun ikke var det mindste bekymret for hans trivsel. Hun sagde, at han var SÅ klar til skole. Til at lære og til at danne nye sociale relationer. Han har sågar rakt hånden op i en time - på trods af "at alle så vil kigge og tænk nu, hvis det man siger, er forkert". Jubi!! Skolen er pragtfuld. Lille, hyggelig og uformel.
Jeg er også MEGET mindre bekymret, end jeg har været. Eneste udfordring jeg ser er, at jeg skal, skal, skal have tøjlet min trang til at lave M's verden til et Oehlenschläger-digt, så snart han er hjemme.
Jeg er helt overbevist om, at jeg forstærker hans følsomhed - og selvom jeg er meget bevidst om det, er det jo mit eget instinkt og mine egne følelser, jeg skal tøjle. Det lader sig ikke så nemt gøre. Har jeg erfaret.
Hilsen
M´s mor