Brev:
Hvornår begynder man på at opdrage?
14. august 2014
Alder:
13 mdr.
Hvornår begynder man på at opdrage?
Hej Helen,
Tak for dine tidligere svar!
Jeg er lidt i tvivl om hvornår man skal begynde at opdrage på sit barn. Lærer dem gode spisemaner, hvad de må og ikke må. Jeg kan se at flere af mine veninder ofte siger nej til deres jævnaldrende børn til noget som jeg slet ikke engang har overvejet at sige nej til.
Uden at det er noget jeg har tænkt bevidst over eller taget stilling til, så tager jeg det meste som det kommer og lader vores dreng på snart 14 mdr opleve/prøve/røre/udforske nærmest alt hvad han vil. Både med mad, spisemaner, leg og bare væren til. Selvfølgelig ikke ting det er farlige og jeg er nærmest sammen med ham altid, så det er næsten kun toiletbørsten, der har været et klart nej.
Han har gået siden han var 10 mdr, kravler op og ned af trapper/ sofa/ seng ( aldrig alene ) undersøger al mad og drikke med fingrene, men spiser/drikker også selv med glas og ske. Jeg tænker at det er en hel naturlig ting for at mærke og lære verdenen at kende, men jeg har selvfølgelig heller ikke lyst til at opdrage ham til at blive en lille 'møjunge' som man ikke kan have med nogen steder eller som ikke føler at der er en tryghed i manglende grænser. Fjernbetjening, mobiltelefon og skabe får han lov til at udforske som han vil osv.
Han går i dagpleje og her opfører han sig helt eksemplarisk siger DPmoderen. Spiser pænt med at tage et stykke i munden af gangen, sidder stille og roligt og er i det bedste humør altid osv.
Jeg føler egentlig at jeg gør det rigtige ved at lade ham udforske hvad han vil, for at stille hans nysgerrighed og så selv være et godt forbillede for hvordan man gør ting korrekt, men som sagt tænker jeg også på om det lige pludselig kan blive for meget og at han har brug for at lære hvad nej betyder og at der er ting som man ikke må.
Med venlig hilsen
En lykkelig mor