Hvornår begynder man på at opdrage?

14. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Hvornår begynder man på at opdrage?

Hej Helen,

Tak for dine tidligere svar!

Jeg er lidt i tvivl om hvornår man skal begynde at opdrage på sit barn. Lærer dem gode spisemaner, hvad de må og ikke må. Jeg kan se at flere af mine veninder ofte siger nej til deres jævnaldrende børn til noget som jeg slet ikke engang har overvejet at sige nej til.

Uden at det er noget jeg har tænkt bevidst over eller taget stilling til, så tager jeg det meste som det kommer og lader vores dreng på snart 14 mdr opleve/prøve/røre/udforske nærmest alt hvad han vil. Både med mad, spisemaner, leg og bare væren til. Selvfølgelig ikke ting det er farlige og jeg er nærmest sammen med ham altid, så det er næsten kun toiletbørsten, der har været et klart nej.

Han har gået siden han var 10 mdr, kravler op og ned af trapper/ sofa/ seng ( aldrig alene ) undersøger al mad og drikke med fingrene, men spiser/drikker også selv med glas og ske. Jeg tænker at det ...

Annonce

... er en hel naturlig ting for at mærke og lære verdenen at kende, men jeg har selvfølgelig heller ikke lyst til at opdrage ham til at blive en lille 'møjunge' som man ikke kan have med nogen steder eller som ikke føler at der er en tryghed i manglende grænser. Fjernbetjening, mobiltelefon og skabe får han lov til at udforske som han vil osv.

Han går i dagpleje og her opfører han sig helt eksemplarisk siger DPmoderen. Spiser pænt med at tage et stykke i munden af gangen, sidder stille og roligt og er i det bedste humør altid osv.

Jeg føler egentlig at jeg gør det rigtige ved at lade ham udforske hvad han vil, for at stille hans nysgerrighed og så selv være et godt forbillede for hvordan man gør ting korrekt, men som sagt tænker jeg også på om det lige pludselig kan blive for meget og at han har brug for at lære hvad nej betyder og at der er ting som man ikke må.

Med venlig hilsen
En lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder