Fysiske reaktioner på en fysisk 3 årig

6. juli 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Fysiske reaktioner på en fysisk 3 årig

Kære Helen

Pyh hvor synes vi bare livet med to små børn er vildt hårdt lige nu.

Vores dreng på 3½ kan være så provokerende og fysisk udfordrende, at vi går over vores egne grænser igen og igen for at opdrage på ham.

Han har fået en tendens til de her VILDE lege hvor han vil lege karate og kaster sig rundt og donker ind i os. Og vi har et HAV af gange sagt at vi ikke vil have at han hverken slår os eller sparker, når han har gang i de her vilde lege og pludselig kommer løbende forbi os. Hvilket bare får ham til at gøre det endnu mere og er vildt provokerende og skriger af grin. Og kan finde på at sige jamen det gør jeg bare alligevel osv.

Vi gør hvad vi kan for at forfølge den slags udtalelser og tage kampen op og få ham til at sige at han ikke vil gøre det mere. Vi føler ligesom ikke vi kan sidder en kommentar som ” jamen det gør jeg bare alligevel” overhørig. Og vi må ikke så sjældent endda tage ham op på sit værelse hvor han bare skriger af grin og bliver ved med at sparke én for at provokere. Så går man ud af værelset fra ham og som oftest ender det med at han kommer ud fra værelset igen og siger undskyld mor, og når man kan sidde rolig med ham igen, forklare at jeg kan godt forstå han synes det er en sjov leg, men når mor eller far siger de ikke vil have det, så må han respektere det.

Lillesøster får da også en masse gonk når han lige løber forbi hende i høj fart, og der er vi også meget efter ham. Det er tydeligt at han er mere blid ved hende end ved os, så han har ligesom en forståelse for at hun ikke kan holde til så meget, men vi synes alligevel det er for meget. Lillesøster er dog ret robust og vi siger som forældre mere fra end hun gør, men en gang imellem er det jo også for meget for hende og så vælter hun omkuld og slår sig og bliver naturligvis ked af det.

Vi prøver at formulere os positivt som f.eks. at sige til ham at han godt må svinge med den pind eller lave vilde lege oppe i den anden ende af haven eller lign. Men lige så ofte bliver det: ”Nej”, ”stop nu”, ”jeg ...

Annonce

... vil ikke du gør det så hårdt”. Nogen gange tager jeg (mor) mig selv i at fysisk forsvare mig selv ved at tage en underarm ud fra kroppen og skubbe ham hårdt tilbage når han bliver ved med at komme med sådan et sumo bryder angreb, og man f.eks. sidder på hug med lillesøster på skødet. Jeg har endda holdt ham hårdt i skulderen indtil man kan se på ham at han forstår, at nu er det nok. Dette er jo først når man synes man har råbt højt flere gange for at få ham til at stoppe.

Og det giver mig utrolig dårlig samvittighed hver gang det kommer dertil og jeg havde da aldrig troet at jeg ville blive så fysisk i min opdragelse af mine børn, men jeg sidder med den har kæmpe følelse af vrede og afmagt når det sker.
Han bliver også ked af det og jeg ender som regel med at sige noget i retningen af: ”orv skat du blev ked af det, var det for hårdt, det er jeg rigtig ked af, men jeg har brug for at du stopper når jeg beder dig om at stoppe”.

Nogen går vi også med på legen, og han ELSKER jo bare når man gider max tumle med ham. Så leger vi de der vilde slåskamp lege og jeg (eller min mand) løfter ham rundt som en sæk kartofler og kaster ham ind i trampolinen osv osv. Han ELSKER det. Men nogen gange er det som om han har brug for at blive krudtet meget mere af end vi kan overkomme, og vi synes ellers vi lægger os i selen for at give ham fysiske udfoldelser. Så ”hænger han på væggene” som vi kalder det, og det kører bare i et afsindig højt gear, som ikke er til at følge med på.

Det fylder virkelig meget herhjemme, og vi ønsker jo ikke at vi skal blive fysiske overfor vores dreng. Vi føles os til tider magtesløse og vi synes vi taler for komplet døve ører når vi siger” Stop nu vil vi ikke have du gør det mere, du er velkommen til at fortsætte i haven”.

Har du nogen tips, til hvordan vi skal tackle ham når han bliver ved med storgrinende at angribe enten os eller lillesøster. Er det bedre at forsøge at aflede hans opmærksomhed eller skal der sættes hårdt mod hårdt?

Hilsen
en udkørt og stresset familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder