Brev:
Når børn siger bandeord
17. juni 2014
Alder:
5 år, 1 mdr.
Når børn siger bandeord
Hej Helen,
Det er efterhånden længe siden jeg har haft brug for din ekspertise, men nu håber jeg at du kan hjælpe mig/os lidt på vej i den kringlede opdragelse ;)
Simon (5 år) har pludselig fået ordet alvorligt i sin lille mund..
Han siger bandeord til alt og alle, skelner ikke om det er børn voksne, pædagoger eller forældre i BH..
Han er udemærket klar over at det ikke er pæn tale, og vi ikke vil ha' at han taler sådan..
Jeg fornemmer at det er en udluftnings ventil, der lige bliver lettet på når han er presset på den ene eller anden måde - måske fordi han ikke ved hvodan han ellers skal reagerer, eller også for bare i et forsøg på at være sjov..
Vi har haft en fysioterapeut til at se på Simon fordi vi havde ham mistænkt for at være sensitiv, og i BH har de en del udfordringer i at takle ham i hverdagen - Simon reagerer kraftigt ved skift, eller i situationer hvor han føler sig trykket/stresset..
Hun vurderer at han er lydsensitiv, og lidt umoden af sin alder..
Vi kan godt styre det hjemme, og ved godt selv hvornår den er gal, og er udstyret med høreværn, iPad med headset - så han kan stresse af når den er gal..
Simon er også utrolig viljestærk/signalstærk, og er meget højlydt, og slår ud efter os når han fx bliver skuffet..
Vi gør derfor alt for at give ham mere selvtillid, så han vokser mentalt - fx giver vi ham små opgaver ved indkøb, lader ham selv tage tøj på (det har vi været meget dårlige til at hjælpe ham med - da Simon er vores eneste barn har vi jo tid nok), og tror på sig selv, men arbejder også med motorikken - vi har fx købt en trampolin..
Fyssen siger at Simon er tæt på at være helt "normal", mangler blot lidt i opførslen..
Men i BH har de stadig svært ved at takle ham, så de har bedt om hjælp fra et "Råd og Vejledningsteam" i kommunen, og denne indstilling skriver de bla at han bruger bande ord..
Det bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for - da jeg faktisk troede at det med bandeord ville gå i sig selv igen, når nyhedens interesse forsvinder - men det gør den måske ikke..??
Siger han fx "lortepis" (som er det værste han kan finde på), siger vi: Det vil jeg ikke ha' at du siger..
Så siger han undskyld, men er det nok..
Nogle siger at vi skal ignorerer det, andre mener at vi skal oprettet et belønnings system, nogle andre siger at vi skal lave sjove bandeord - men hvad siger du..??
Vi er begge helt rund forvirret - noget som jeg reel ikke troede kunne være et problem, er pludselig blevet kæmpe stort, og vi aner ikke hvordan vi skal gribe det an..
Jeg håber virkelig at du kan komme med et par gyldne ord ;)
Mange hilsner fra
Simons mor