Når børn siger bandeord

17. juni 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 1 mdr.

Når børn siger bandeord

Hej Helen,

Det er efterhånden længe siden jeg har haft brug for din ekspertise, men nu håber jeg at du kan hjælpe mig/os lidt på vej i den kringlede opdragelse ;)

Simon (5 år) har pludselig fået ordet alvorligt i sin lille mund..

Han siger bandeord til alt og alle, skelner ikke om det er børn voksne, pædagoger eller forældre i BH..

Han er udemærket klar over at det ikke er pæn tale, og vi ikke vil ha' at han taler sådan..

Jeg fornemmer at det er en udluftnings ventil, der lige bliver lettet på når han er presset på den ene eller anden måde - måske fordi han ikke ved hvodan han ellers skal reagerer, eller også for bare i et forsøg på at være sjov..

Vi har haft en fysioterapeut til at se på Simon fordi vi havde ham mistænkt for at være sensitiv, og i BH har de en del udfordringer i at takle ham i hverdagen - Simon reagerer kraftigt ved skift, eller i situationer hvor han føler sig trykket/stresset..
Hun vurderer at han er lydsensitiv, og lidt umoden af sin alder..

Vi kan godt styre det hjemme, og ved godt selv hvornår den er gal, og er udstyret med høreværn, iPad med headset - så han kan stresse af når den er gal..
Simon er også utrolig viljestærk/signalstærk, og er meget højlydt, og slår ud efter os når han fx bliver skuffet..

Vi gør derfor alt for at give ham mere selvtillid, så ...

Annonce

... han vokser mentalt - fx giver vi ham små opgaver ved indkøb, lader ham selv tage tøj på (det har vi været meget dårlige til at hjælpe ham med - da Simon er vores eneste barn har vi jo tid nok), og tror på sig selv, men arbejder også med motorikken - vi har fx købt en trampolin..

Fyssen siger at Simon er tæt på at være helt "normal", mangler blot lidt i opførslen..

Men i BH har de stadig svært ved at takle ham, så de har bedt om hjælp fra et "Råd og Vejledningsteam" i kommunen, og denne indstilling skriver de bla at han bruger bande ord..
Det bliver jeg selvfølgelig lidt bekymret for - da jeg faktisk troede at det med bandeord ville gå i sig selv igen, når nyhedens interesse forsvinder - men det gør den måske ikke..??

Siger han fx "lortepis" (som er det værste han kan finde på), siger vi: Det vil jeg ikke ha' at du siger..
Så siger han undskyld, men er det nok..

Nogle siger at vi skal ignorerer det, andre mener at vi skal oprettet et belønnings system, nogle andre siger at vi skal lave sjove bandeord - men hvad siger du..??

Vi er begge helt rund forvirret - noget som jeg reel ikke troede kunne være et problem, er pludselig blevet kæmpe stort, og vi aner ikke hvordan vi skal gribe det an..

Jeg håber virkelig at du kan komme med et par gyldne ord ;)

Mange hilsner fra
Simons mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina