Reaktioner hos en 2årig

15. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Reaktioner hos en 2årig

Kære Helen

Så har jeg lige brug for et godt råd igen. Tak for dit sidste brev. Jeg synes det var nogle brugbare råd. Det er godt lige at kunne stoppe op og vende en situation til noget positivt i stedet for at skælde ud, men nogle gange ender man jo med at skælde ud.

Der er nogle reaktioner ved vores dreng, som vi er begyndt at undre os lidt over. Han har fået ros for at være god til at snakke, og han snakker også rigtig meget. Han er dog begyndt indimellem at tale "babysprog", og det er meget bevidst. Han gør det både hjemme og i dagplejen, hvor vi så siger til ham, at han må tale, så vi kan forstå hvad han siger.

Han er også begyndt med, når han bliver frustreret, keder sig, eller vi sidder og leger sammen, og vi hygger os, at han så pludselig kaster med legetøjet, og siger "æhhh", nærmest en sur vrælelyd. Jeg kan godt forstå han siger det, hvis han er frustreret, og måske ikke kan sætte ord på det, han er sur over. Så prøver vi at anerkende og sætte ord på at vi godt kan ...

Annonce

... forstå han synes det er træls at han f.eks. ikke kan lege mere, fordi han skal i seng. Men ofte kommer denne lyd ud af den "blå luft". Hvorfor siger han det pludselig, når han tilsyneladende leger og hygger sig? Jeg må indrømme at jeg synes det er ret irriterende. Nogle gange siger vi at vi ikke gider høre det på, eller beder ham sige noget andet, f.eks. om vi skal synge en sang. Men det har ikke rigtig nogen effekt. Måske synes han også bare det er sjovt nu, fordi at vi synes det er irriterende.

Han er også blevet rigtig slem til at putte sine legesager i munden. Det er flere gange dagligt at han gnaver i sine legesager, og vi beder ham selvfølgelig lade være. Hvis han så bliver ved, tager vi legetøjet.

Jeg er godt klar over at hverdagen med en 2-årig ikke kan undgå at indeholde konflikter, men nogle gange kunne jeg godt ønske mig der var færre af dem.

Kan du anbefale nogle gode bøger omkring børns udvikling? Evt. konflikthåndtering?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.