Trodsig - 4 år, 5 mdr.

5. juni 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Trodsig - 4 år, 5 mdr.

Hej Helen

Jeg skriver igen, da jeg nu har udfordringer med min mindste søn, P, som blev 4 år i dec. Han har altid været en glad dreng i børnehaven, men nu er han ikke glad mere, det har stået på siden påske.

Han er begyndt (ca. også fra påske) at sove i gennem, han vågner nu kun sjældent om natten, så det er helt underligt, men godt for min søvn.
I påsken begyndte jeg også med at han ikke måtte have sut om dagen, det havde jeg været tilbøjelig til at give ham lov til om dagen også, da jeg var/er presset i hverdagen, jeg er alene med mine 2 drenge, har dog aupair, men det er hårdt. Den største er 6 år.

Min udfordring nu er at jeg kan høre på mig selv at jeg siger alt for meget:

F.eks. : Du må spille IPAD hvis du tager tøj på, eller du skal spise inden du må se tv, altså alt for meget ”du skal yde før du kan nyde” – jeg læste lige en artikel i dag vedr. at ”true” børn – jeg tror at jeg er tæt på at gøre det samme, alt for meget.

P skulle så i bad i dag, og jeg siger: P, du skal tage dit tøj af., du skal i bad. Han siger : ”Det vil jeg ikke”, jeg gentager – nok 30 gange, og han bliver ved at sige: Det vil jeg ...

Annonce

... ikke, men nu er han begyndt at slå mig og sparke ud efter mig, han er vred, jeg bliver ved at sige: Du skal i bad, og du må ikke slå, og jeg gentager det 30 gange, så slipper min tålmodighed op, og jeg råber: Kan du så stoppe med at slå P, Mens jeg sidder på hug, lige kort efter tager jeg ham ind til mig, og krammer ham, han er stadig vred, og græder, men vil nive mig, jeg holder bare fast, og forsøger at få ham til at falde til ro, jeg siger undskyld, jeg skal ikke råbe af ham, men efter lang tid, hvor jeg taler med ham og jeg siger igen, undskyld og siger at jeg ikke vil være uvenner, så falder han til ro.

Mit spørgsmål er: Hvordan får jeg nogle redskaber til at få ændret dette mønster, da det sker ca. 2 gange om måneden. Og det må aldrig ske – i min verden.

Jeg er selv vokset op med ”du skal yde før du kan nyde”

Den ældste dreng har jeg slet ikke de udfordringer med. Han er i harmoni, og lige startet i skole.

P savner ham i børnehaven ved jeg, han vil ikke i børnehave i øjeblikket. Så jeg har det svært pt.

Se evt. også tidligere breve fra mig ang. Mit liv med mine drenge.

Kærlig hilsen
Moren der er ked af det.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina