Brev:
Trodsig - 4 år, 5 mdr.
5. juni 2014
Alder:
4 år, 5 mdr.
Trodsig - 4 år, 5 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver igen, da jeg nu har udfordringer med min mindste søn, P, som blev 4 år i dec. Han har altid været en glad dreng i børnehaven, men nu er han ikke glad mere, det har stået på siden påske.
Han er begyndt (ca. også fra påske) at sove i gennem, han vågner nu kun sjældent om natten, så det er helt underligt, men godt for min søvn.
I påsken begyndte jeg også med at han ikke måtte have sut om dagen, det havde jeg været tilbøjelig til at give ham lov til om dagen også, da jeg var/er presset i hverdagen, jeg er alene med mine 2 drenge, har dog aupair, men det er hårdt. Den største er 6 år.
Min udfordring nu er at jeg kan høre på mig selv at jeg siger alt for meget:
F.eks. : Du må spille IPAD hvis du tager tøj på, eller du skal spise inden du må se tv, altså alt for meget ”du skal yde før du kan nyde” – jeg læste lige en artikel i dag vedr. at ”true” børn – jeg tror at jeg er tæt på at gøre det samme, alt for meget.
P skulle så i bad i dag, og jeg siger: P, du skal tage dit tøj af., du skal i bad. Han siger : ”Det vil jeg ikke”, jeg gentager – nok 30 gange, og han bliver ved at sige: Det vil jeg ikke, men nu er han begyndt at slå mig og sparke ud efter mig, han er vred, jeg bliver ved at sige: Du skal i bad, og du må ikke slå, og jeg gentager det 30 gange, så slipper min tålmodighed op, og jeg råber: Kan du så stoppe med at slå P, Mens jeg sidder på hug, lige kort efter tager jeg ham ind til mig, og krammer ham, han er stadig vred, og græder, men vil nive mig, jeg holder bare fast, og forsøger at få ham til at falde til ro, jeg siger undskyld, jeg skal ikke råbe af ham, men efter lang tid, hvor jeg taler med ham og jeg siger igen, undskyld og siger at jeg ikke vil være uvenner, så falder han til ro.
Mit spørgsmål er: Hvordan får jeg nogle redskaber til at få ændret dette mønster, da det sker ca. 2 gange om måneden. Og det må aldrig ske – i min verden.
Jeg er selv vokset op med ”du skal yde før du kan nyde”
Den ældste dreng har jeg slet ikke de udfordringer med. Han er i harmoni, og lige startet i skole.
P savner ham i børnehaven ved jeg, han vil ikke i børnehave i øjeblikket. Så jeg har det svært pt.
Se evt. også tidligere breve fra mig ang. Mit liv med mine drenge.
Kærlig hilsen
Moren der er ked af det.