Hjælp til dreng på snart 4 år

4. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Hjælp til dreng på snart 4 år

Hej Helen..

Vi er helt i vildrede.. Jeg har søgt en masse på nettet og læst i en uendelighed og prøvet alt det vi har læst om, men intet virker og nu er vi så frustreret, at vi ikke er ret glade herhjemme mere.

Vores dreng, på snart 4, får ustyrlige hysteriske anfald... Det stemmer overens med flere forældre jeg læser om og jeg nikker genkendende til alle deres frustrationer...
Han bliver umådeligt vred hvis andre får åbnet lågen, hvis han ikke synes vi andre lige skal sidde ved bordet, hvis han ikke må få sin vilje..

Jeg elsker børn har vilje og kampgejst, men vores har det meget svært ved at komme ud af det igen.. som i, at det kan vare 45 min hvor han råber, slår, skriger, løber rundt i huset eller råber/skriger så højt ind i vores ansigter, at det ligner han er ved at sprænge, bliver fuldstændig rødsprængt i hovedet og sveder som om han har været i bad...

Vi prøver at distrahere, fjerne ham fra konflikten, blive i konflikten og snakke med ham, går med ham op på værelset for han kan rase af.. vi er altid sammen med ham, da jeg ikke synes han skal være alene, vi kan dog finde på lige at gå ud og ind i et andet værelse, da vi selv kommer så langt ud at man ikke kan rumme det mere.. for at komme tilbage til ham..

Han er slet ikke til at komme ind til når han har det så svært, (OVERHOVEDET) det er fuldstændig ligemeget hvad vi siger eller gør og vi holder på vores udsagn.. altså hvis han fx har slået sin søster i hovedet med en bil, og vi siger at det må han ikke og hun bliver så ked af det også gør han det liiige igen.. hvor vi tager ham væk og bliver vrede og siger, det vil jeg altså ikke have du gør... Jeg kan endda sige, hvis du gerne vil sige du bliver sur på hende vil jeg hjælpe dig, eller du slår lige - det gør rigtig ondt når du slår.. så kan han vende helt rundt og så er balladen startet... også er no point of return..

Han har på det seneste også fået svært ved at sige farvel til os, også når vi er hjemme og far fx skal på job og vi er ved at lege og hygger.. så bliver han til et ...

Annonce

... fuldstændig andet menneske og kan gå amok i 1 times tid og det er begyndt også at være sådan i børnehaven... han var før helt glad og sagde hurtigt farvel og var helt bevist om han vi nok skulle komme og hente ham og han skulle hygge sig og det gjorde/gør han også..
anfaldene tager dog ikke så lang tid derovre som her, max 15 min..

Børnehaven tænker at det bare er en periode, men jeg føler at tingene eskalerer..

Det skal siges at han siden han smed sutten som lidt under 3 år, fik Night terror, hvor anfaldene kunne vare 1 1/2 time... Der arbejdede vi nogle historier ind og fandt en speciel kanin og et fly som han nu er meget knyttet til og SKAL sove med.. på et tidpunkt havde han det hver nat, men efter jan. har han det sjældnere.. måske 1 gang hver 14. dag..

Det har endda været så slemt at vi måtte snakke med vores naboer om det, for de ikke skulle være bange for vi gjorde noget ved ham..

Jeg arbejder selv med børn, men det her er jo mit hjertebarn, så jeg er mor i denne situation og kan ikke lige se lyset for enden at anerkendelsen mere..

Han er udover det en dreng med fart på, masser af gåpåmod og fuld af kærlighed.. han leger godt og elsker at hjælpe os med alt muligt..
Men ligenu er jeg bange for at han fejler noget som jeg ikke kan gennemskue hvad er...
hvor kan jeg få hjælp, kan vi kontakte en børnepsykolog selv?
Vi kan simpelthen ikke overskue hans udbrud mere og det går også ud over hans søster (8), hun bliver rigtig ked og lidt sat til side.

Vi er en meget kærlig, meget pædagogiks anerkendende familie, vi laver alt sammen.. de er ikke institutions børn, de er der nok højest 32 timer om som maks, de har fridage i løbet af ugen.. vi holder ferier, mindst 8 uger om året, og tager på intensive familie ferie i længere tid for at have tid til hinanden og lege og nyde vores tid sammen.. Vi har helt klart fået børn for at have børn.

Lige nu er det dog ikke særlig hyggeligt at være vores familie og vi aner ikke vores levende råd.

Det blev langt, men godt at få ud.

Med venlig hilsen
AJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os