Brev:
Hvad gør institutionslivet ved vores børn?
2. maj 2014
Alder:
15 mdr.
Hvad gør institutionslivet ved vores børn?
Kære Helen,
Kan du mon som ekspert gøre mig lidt klogere på, hvad min lille datter føler?
Jeg så for nogen tid siden et tvprogram, jeg tror, har givet mange forældre dårlig samvittighed. "Sådan er det bare" ... på DR om pasning af vores unger, og hvad det gør ved dem at være i institution / blive afleveret hver dag.
Vinklen var udelukkende, at vi som forældre skader vores børns selvværd helt grundlæggende ved at aflevere dem til fremmede fra de er helt små, og at det frem til tre-fem års-alderen er bedst for barnet at være sammen med sine forældre.
Jeg er jo ikke i tvivl om, at der er noget om snakken, men set med dine øjne - hvor slemt er det så?
Jeg er meget opmærksom på, at min lille datter klynger sig til mig, når jeg henter hende om eftermiddagen hos vores super søde dagplejemor. Faktisk kan jeg ikke engang sætte hende ned, uden at hun protesterer.
Jeg ved, at hun er glad om dagen, men er det en kraftig reaktion på at have været afleveret til fremmede? Er hun utryg?
Min store pige reagerede langt fra så kraftigt, når jeg hentede hende i vuggestuen. Eller måske reagerede hun på sin egen måde: Hun ville aldrig med hjem!
Jeg tænker meget over, at jeg vil give mine piger en god barndom. Jeg har hidtil tænkt, at det ikke var optimalt, at de var i institution hver dag (den lille 6,5, den store 7,5 time om dagen), men at der også var noget godt ved, at deres mor dels tjente penge til familiens liv, dels fik noget voksen-input. Jeg kan klart mærke, at jeg selv er gladere for mit liv, efter jeg er kommet tilbage på arbejdet og ud af barselsboblen.
Men for pokkker da ... ... hvis prisen er, at ens børn ender med at føle, at de ikke er elskede, så duer det jo ikke. Så vil jeg hellere leve på en sten.
Med din erfaring og viden, hvad mener du som om alt det her med institution - og reagerer min lille pige særligt kraftigt?
Med venlig hilsen
En mor i syv sind