Hvad gør institutionslivet ved vores børn?

2. maj 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hvad gør institutionslivet ved vores børn?

Kære Helen,

Kan du mon som ekspert gøre mig lidt klogere på, hvad min lille datter føler?

Jeg så for nogen tid siden et tvprogram, jeg tror, har givet mange forældre dårlig samvittighed. "Sådan er det bare" ... på DR om pasning af vores unger, og hvad det gør ved dem at være i institution / blive afleveret hver dag.

Vinklen var udelukkende, at vi som forældre skader vores børns selvværd helt grundlæggende ved at aflevere dem til fremmede fra de er helt små, og at det frem til tre-fem års-alderen er bedst for barnet at være sammen med sine forældre.

Jeg er jo ikke i tvivl om, at der er noget om snakken, men set med dine øjne - hvor slemt er det så?

Jeg er meget opmærksom på, at min lille datter klynger sig til mig, når jeg henter hende om eftermiddagen hos vores super søde dagplejemor. Faktisk kan jeg ikke engang sætte hende ned, uden at hun protesterer.

Jeg ved, at hun er glad om dagen, men er det en kraftig reaktion på at ...

Annonce

... have været afleveret til fremmede? Er hun utryg?

Min store pige reagerede langt fra så kraftigt, når jeg hentede hende i vuggestuen. Eller måske reagerede hun på sin egen måde: Hun ville aldrig med hjem!

Jeg tænker meget over, at jeg vil give mine piger en god barndom. Jeg har hidtil tænkt, at det ikke var optimalt, at de var i institution hver dag (den lille 6,5, den store 7,5 time om dagen), men at der også var noget godt ved, at deres mor dels tjente penge til familiens liv, dels fik noget voksen-input. Jeg kan klart mærke, at jeg selv er gladere for mit liv, efter jeg er kommet tilbage på arbejdet og ud af barselsboblen.

Men for pokkker da ... ... hvis prisen er, at ens børn ender med at føle, at de ikke er elskede, så duer det jo ikke. Så vil jeg hellere leve på en sten.

Med din erfaring og viden, hvad mener du som om alt det her med institution - og reagerer min lille pige særligt kraftigt?

Med venlig hilsen
En mor i syv sind

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren