Brev:
Min søn er bange og ked
7. april 2014
Alder:
3 år, 9 mdr.
Min søn er bange og ked
Hej Helen
Endnu et brev fra mig :)
Min søn er inde i en meget svær periode. Han vil ikke i børnehave og græder, når vi snakker om at han skal afsted.
Vi har talt med børnehaven om det og de mener, at vi hjælper ham for meget og at han derfor ikke er god til at tackle de udfordringer, som børnehave-livet byder på. Fx finder de det problematisk, at min mand - når han afleverer vores søn om morgenen - spørger nogle af de andre børn om vores søn må være med i deres leg. Vores søn tør aldrig selv spørge, så helt instinktivt har min mand ageret talerør for ham. Vi kan godt se, at det kan være et problem, men er nu desperate efter at finde ud af, hvordan vi balancerer den hjælp og støtte, som vores søn skal have.
Hvor meget kan vi udfordre en forsigtig dreng på snart 4 år?
Han er utrolig følsom og mener ikke, at der er nogen der vil lege med ham. Han tager hver en lille afvisning meget personligt og tyer ofte til gråd, når verden går imod ham - hvilket den gør tit.
Hvordan lærer vi ham at tackle "afvisninger" på en god måde? Hvordan styrker vi generelt hans selvværd? (Det er formentlig et stort spørgsmål, men findes der mon nogle enkelte, gode råd?)
Venligst, Rikke