Min søn er bange og ked

7. april 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Min søn er bange og ked

Hej Helen

Endnu et brev fra mig :)

Min søn er inde i en meget svær periode. Han vil ikke i børnehave og græder, når vi snakker om at han skal afsted.

Vi har talt med børnehaven om det og de mener, at vi hjælper ham for meget og at han derfor ikke er god til at tackle de udfordringer, som børnehave-livet byder på. Fx finder de det problematisk, at min mand - når han afleverer vores søn om morgenen - spørger nogle af de andre børn om vores søn må være med i deres leg. Vores søn tør aldrig selv spørge, så helt instinktivt har min mand ageret talerør for ham. Vi kan godt se, at det kan ...

Annonce

... være et problem, men er nu desperate efter at finde ud af, hvordan vi balancerer den hjælp og støtte, som vores søn skal have.

Hvor meget kan vi udfordre en forsigtig dreng på snart 4 år?

Han er utrolig følsom og mener ikke, at der er nogen der vil lege med ham. Han tager hver en lille afvisning meget personligt og tyer ofte til gråd, når verden går imod ham - hvilket den gør tit.

Hvordan lærer vi ham at tackle "afvisninger" på en god måde? Hvordan styrker vi generelt hans selvværd? (Det er formentlig et stort spørgsmål, men findes der mon nogle enkelte, gode råd?)

Venligst, Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)