Alderssvarende opførsel?

5. april 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Alderssvarende opførsel?

Kære Helen,

Tak for dit seneste svar omkring min store søn. Pudsigt nok har min nabo sagt det samme om ham, og jeg har reserveret en bog på biblioteket om særligt sensitive børn, som jeg glæder mig til at læse.

Jeg er ikke klar over om det, som jeg skriver til dig om denne gang, har relation til hans personlighed. Da S var yngre, var han et meget mildt barn (og er det egentlig stadig). Selvstændighedsalderen kom lidt sent, først da han begyndte i institution kort tid før han fyldte tre år. Nu er han snart 4 1/2, og jeg synes at han reagerer noget umodent i visse situationer. Hvis vi siger nej til noget, som han gerne vil, bliver han voldsomt vred, skriger og græder, kalder os grimme ting og siger "så gider jeg bare ikke spise/tage tøj på/cykle i børnehave!" eller hvad vi ellers er igang med.

Jeg forsøger mig ofte med et "positivt nej", f.eks. "du må læse dit Legoblad efter maden", så det ikke bliver nej på nej. Det er dog ikke altid at det gør en forskel.
Han er også virkelig dårlig til at vente og plager nærmest livet af os, hvis vi ikke reagerer på hans mindste behov med det samme (eller helst for fem minutter siden). Et eksempel kan være i dag, da jeg sad og ...

Annonce

... sang med lillebror. S ville fortælle mig noget, og da jeg var midt i en sang, reagerede jeg ikke, og det endte med at S flippede ud og skreg og skabte sig.

Jeg ved helt ærligt ikke, hvordan jeg/vi bør reagere på hans opførsel. Jeg føler, at han er ved at være for stor til de nedsmeltninger, men måske er det helt forkert? Ligeledes er det svært i familiemæssige sammenhænge, for der er ingen tvivl om at familien synes, at han skaber sig, og nok også synes at vi er "vattede" hvis vi pyldrer for meget om ham.
Hvad er din mening?

En anden ting er at han plager forfærdeligt meget om chokolade. Det er ikke noget vi særligt tit har i huset, men ofte har bedsteforældrene noget med til ham. Begge vores forældre er skilt, så er der fire sæt bedsteforældre, og isoleret set får han nok ikke så meget af dem hver især, men de finder ofte anledninger til at give ham det. Lige nu har vi påskeæg liggende i skabet, og han plager så meget om det, at jeg har lyst til at smide det ud. Har du en ide til en god balancegang med de søde sager? Generelt set spiser han sundt og varieret, men jævnligt ikke så meget, og så vil jeg nødigt at han skal fylde sig med chokolade.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.