Brev:
Alderssvarende opførsel?
5. april 2014
Alder:
4 år, 4 mdr.
Alderssvarende opførsel?
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar omkring min store søn. Pudsigt nok har min nabo sagt det samme om ham, og jeg har reserveret en bog på biblioteket om særligt sensitive børn, som jeg glæder mig til at læse.
Jeg er ikke klar over om det, som jeg skriver til dig om denne gang, har relation til hans personlighed. Da S var yngre, var han et meget mildt barn (og er det egentlig stadig). Selvstændighedsalderen kom lidt sent, først da han begyndte i institution kort tid før han fyldte tre år. Nu er han snart 4 1/2, og jeg synes at han reagerer noget umodent i visse situationer. Hvis vi siger nej til noget, som han gerne vil, bliver han voldsomt vred, skriger og græder, kalder os grimme ting og siger "så gider jeg bare ikke spise/tage tøj på/cykle i børnehave!" eller hvad vi ellers er igang med.
Jeg forsøger mig ofte med et "positivt nej", f.eks. "du må læse dit Legoblad efter maden", så det ikke bliver nej på nej. Det er dog ikke altid at det gør en forskel.
Han er også virkelig dårlig til at vente og plager nærmest livet af os, hvis vi ikke reagerer på hans mindste behov med det samme (eller helst for fem minutter siden). Et eksempel kan være i dag, da jeg sad og sang med lillebror. S ville fortælle mig noget, og da jeg var midt i en sang, reagerede jeg ikke, og det endte med at S flippede ud og skreg og skabte sig.
Jeg ved helt ærligt ikke, hvordan jeg/vi bør reagere på hans opførsel. Jeg føler, at han er ved at være for stor til de nedsmeltninger, men måske er det helt forkert? Ligeledes er det svært i familiemæssige sammenhænge, for der er ingen tvivl om at familien synes, at han skaber sig, og nok også synes at vi er "vattede" hvis vi pyldrer for meget om ham.
Hvad er din mening?
En anden ting er at han plager forfærdeligt meget om chokolade. Det er ikke noget vi særligt tit har i huset, men ofte har bedsteforældrene noget med til ham. Begge vores forældre er skilt, så er der fire sæt bedsteforældre, og isoleret set får han nok ikke så meget af dem hver især, men de finder ofte anledninger til at give ham det. Lige nu har vi påskeæg liggende i skabet, og han plager så meget om det, at jeg har lyst til at smide det ud. Har du en ide til en god balancegang med de søde sager? Generelt set spiser han sundt og varieret, men jævnligt ikke så meget, og så vil jeg nødigt at han skal fylde sig med chokolade.
Med venlig hilsen
Mette