Brev:
Hysteri ved hvert måltid
20. marts 2014
Alder:
4 år, 10 mdr.
Hysteri ved hvert måltid
Hej Helen
Så er jeg endnu engang på banen med et spørgsmål vedr. min dreng, som nu er knap 5 år (til juli).
Han er en dreng med et iltert temperament som kommer til udtryk når tingene ikke lige går som han vil, og det betyder også når Mor eller far siger "nej".
Det der fylder enormt meget nu, er hans forhold til måltider når han er hjemme. Når han er nede ved venner, eller i børnehave, er der ingen problemer. Han spiser gladeligt rugbrød og hvad der ellers serveres. Men herhjemme... det er en helt anden snak. Ved hvert eneste måltid får han et hysterisk anfald, der gerne starter med "det kan jeg ikke li!!" uanset hvad det er der serveres. Når det så forklares at det er det der er at spise, så råber han, græder, skubber til maden og skaber sig. Det er morgen, middag, aften..... Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har haft et aftensmåltid hvor vi ikke har været dette igennem, og det tærer på os allesammen.
Jeg har læst rigtig mange råd i løbet af de sidste måneder og prøvet mange af. F.eks at have ting i skåle som man selv "samler" maden af. Han spiser 4 cherry tomater og ikke andet...
Jeg har prøvet at inddrage ham i madlavningen, men han vil ikke spise den bagefter.
Vi har prøvet at ignorere ham fordi han ikke skal få opmærksomhed for sin opførsel...det hjælper ikke.
Så ender det med at vi sidder og truer ham med at hvis ikke han stopper så kommer han i seng, og det er jo heller ikke optimalt. Det er jo ikke meningen at skabe mere negativitet omkring spisesituationen.
Men det er ikke til at holde ud at høre på at han sidder og græder MEGET højlydt mens vi andre spiser...det ødelægger måltidet for os allesammen, også min store dreng på 6.
Han kan få samme trip over at jeg f.eks har bagt et franskbrød og ikke boller, for han vil kun have boller (den dag).
(Vi er pt. igang med udredning for cøliaki hele familien, så er desværre ligenu nødt til at give mine børn MEGET hvidt brød i 6 uger indtil vi får taget blodprøver.)
Eftermiddagsmadpakke kommer hjem igen hvis der er rugbrød i, og intet pålæg vil han spise... herhjemme.
Vi har så meget brug for hjælp. Her til aften forlod min mand aftensbordet fordi han simpelthen ikke kunne holde det ud.
Mange hilsener
En mor der håber på et mirakel