Hysteri ved hvert måltid

20. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 10 mdr.

Hysteri ved hvert måltid

Hej Helen

Så er jeg endnu engang på banen med et spørgsmål vedr. min dreng, som nu er knap 5 år (til juli).

Han er en dreng med et iltert temperament som kommer til udtryk når tingene ikke lige går som han vil, og det betyder også når Mor eller far siger "nej".

Det der fylder enormt meget nu, er hans forhold til måltider når han er hjemme. Når han er nede ved venner, eller i børnehave, er der ingen problemer. Han spiser gladeligt rugbrød og hvad der ellers serveres. Men herhjemme... det er en helt anden snak. Ved hvert eneste måltid får han et hysterisk anfald, der gerne starter med "det kan jeg ikke li!!" uanset hvad det er der serveres. Når det så forklares at det er det der er at spise, så råber han, græder, skubber til maden og skaber sig. Det er morgen, middag, aften..... Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har haft et aftensmåltid hvor vi ikke har været dette igennem, og det tærer på os allesammen.

Jeg har læst rigtig mange råd i løbet af de sidste måneder og prøvet mange af. F.eks at have ting i skåle som man selv "samler" maden af. Han spiser 4 cherry tomater og ikke andet...

Jeg har ...

Annonce

... prøvet at inddrage ham i madlavningen, men han vil ikke spise den bagefter.
Vi har prøvet at ignorere ham fordi han ikke skal få opmærksomhed for sin opførsel...det hjælper ikke.

Så ender det med at vi sidder og truer ham med at hvis ikke han stopper så kommer han i seng, og det er jo heller ikke optimalt. Det er jo ikke meningen at skabe mere negativitet omkring spisesituationen.

Men det er ikke til at holde ud at høre på at han sidder og græder MEGET højlydt mens vi andre spiser...det ødelægger måltidet for os allesammen, også min store dreng på 6.

Han kan få samme trip over at jeg f.eks har bagt et franskbrød og ikke boller, for han vil kun have boller (den dag).

(Vi er pt. igang med udredning for cøliaki hele familien, så er desværre ligenu nødt til at give mine børn MEGET hvidt brød i 6 uger indtil vi får taget blodprøver.)

Eftermiddagsmadpakke kommer hjem igen hvis der er rugbrød i, og intet pålæg vil han spise... herhjemme.

Vi har så meget brug for hjælp. Her til aften forlod min mand aftensbordet fordi han simpelthen ikke kunne holde det ud.

Mange hilsener
En mor der håber på et mirakel

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.