Brev:
Anfald af fortvivlelse, 2 årig
17. marts 2014
Alder:
2 år
Anfald af fortvivlelse, 2 årig
Kære Helen,
Min datter fylder to år i dag og er selvfølgelig helt fantastisk. Hun er en klog pige, der er helt alderssvarende i sin udvikling. Sprogligt er hun rigtig dygtig og sætter 5-6 ord sammen i sætninger, har længe snakket meget flot. Vi har flere gange talt om at vi skal passe på med at tro hun er ældre end hun er, fordi hun så fint sætter ord på sine følelser. Hun er glad og alt gang foregår i løb ☺
Vores datter har et voldsomt temperament og hun er virkelig god til at kaste sig ned på gulvet i frustration og vrede – det du kalder anfald af fortvivlelse. Og det er simpelthen så svært for mig at få hende ud af den tilstand igen. Uanset hvor meget jeg afleder, tysser, hvisker søde ord til hende eller bare går lidt på afstand af hende så raser det hele i hende. Når det er min kæreste/hendes far, så bliver hun hurtigt mild igen. Det betyder at han ofte tager over når hun bliver vred på mig.
Et eksempel kan være i puslesituationen, hvor hun sparker mig når hun ligger på puslebordet. Hvis jeg siger stop eller nej, så griner hun og gør det igen. Jeg taler måske lidt med hende om at man ikke må sparke, og lidt efter får jeg endnu et spark i maven. Hun griner mens hun gør det. Efter at have sagt fra nogle gange og forsøgt med div manøvrer for at aflede, kommer hendes far typisk og overtager. Her er der intet, og hun er mild og glad. Jeg går til gengæld derfra med en fornemmelse af ikke at gøre det godt nok. Dette var bare en situation, det kunne ligeså godt være at hun skriger, når jeg skal børste hendes tænder, stikker af når hun skal i seng eller skriger når hun skal have overtøj på. Hendes far har slet ikke de samme konflikter og jeg føler mig helt ærligt som en fiasko. Hvordan kan jeg undgå at ende i de situationer med hende?
Vores hverdag er meget vekslende, da jeg arbejder meget blandet, både dag, aften og nat, så det er meget forskelligt om hun er sammen med sin mor eller far, eller os begge to. Hun er i vuggestue i løbet af dagen og er glad for det.
På forhånd tak for din hjælp,
Med venlig hilsen
Louise