Anfald af fortvivlelse, 2 årig

17. marts 2014

Kategori:
Alder:
2 år

Anfald af fortvivlelse, 2 årig

Kære Helen,

Min datter fylder to år i dag og er selvfølgelig helt fantastisk. Hun er en klog pige, der er helt alderssvarende i sin udvikling. Sprogligt er hun rigtig dygtig og sætter 5-6 ord sammen i sætninger, har længe snakket meget flot. Vi har flere gange talt om at vi skal passe på med at tro hun er ældre end hun er, fordi hun så fint sætter ord på sine følelser. Hun er glad og alt gang foregår i løb ☺

Vores datter har et voldsomt temperament og hun er virkelig god til at kaste sig ned på gulvet i frustration og vrede – det du kalder anfald af fortvivlelse. Og det er simpelthen så svært for mig at få hende ud af den tilstand igen. Uanset hvor meget jeg afleder, tysser, hvisker søde ord til hende eller bare går lidt på afstand af hende så raser det hele i hende. Når det er min kæreste/hendes far, så bliver hun hurtigt mild igen. Det betyder at han ofte tager over når hun bliver vred på mig.

Et eksempel kan være i puslesituationen, hvor hun sparker mig når hun ligger på puslebordet. Hvis jeg siger stop ...

Annonce

... eller nej, så griner hun og gør det igen. Jeg taler måske lidt med hende om at man ikke må sparke, og lidt efter får jeg endnu et spark i maven. Hun griner mens hun gør det. Efter at have sagt fra nogle gange og forsøgt med div manøvrer for at aflede, kommer hendes far typisk og overtager. Her er der intet, og hun er mild og glad. Jeg går til gengæld derfra med en fornemmelse af ikke at gøre det godt nok. Dette var bare en situation, det kunne ligeså godt være at hun skriger, når jeg skal børste hendes tænder, stikker af når hun skal i seng eller skriger når hun skal have overtøj på. Hendes far har slet ikke de samme konflikter og jeg føler mig helt ærligt som en fiasko. Hvordan kan jeg undgå at ende i de situationer med hende?

Vores hverdag er meget vekslende, da jeg arbejder meget blandet, både dag, aften og nat, så det er meget forskelligt om hun er sammen med sin mor eller far, eller os begge to. Hun er i vuggestue i løbet af dagen og er glad for det.

På forhånd tak for din hjælp,

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor