Usikker dreng

10. marts 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Usikker dreng

Kære Helen,

Denne gang handler det om storebror, S, og det er noget som jeg har tænkt på længe. S er og har altid været en forsigtig dreng, og det er der i og for sig intet i vejen med. Han leger meget med tre drenge i børnehaven, som er til fysisk vilde lege, og der trækker S sig, det er fint. Han leger også med et par drenge mere lig ham selv, også meget fint. Generelt fortæller hans pædagog, at han er vellidt og han har selvværd til at sige til og ikke mindst fra, og det er jo dejligt at høre :) Det er også min opfattelse af ham herhjemme. Ikke ti vilde heste kan få ham til at gøre noget, som han ikke har lyst til.

Jeg synes dog, at han har tendens til let at give op. Sidste sommer lærte han at cykle på en uge, hvilket jeg synes var rigtigt flot, men han sagde "jeg kan ikke" så mange gange, at jeg blev temmeligt træt af at høre på det. Han vil have en voksen til at farvelægge tegninger i malebøger, fordi han ikke mener at han kan gøre det pænt nok. Han giver hurtigt op, når han kigger efter ting i finde-bøger. Hvis han ...

Annonce

... skal skynde sig at tisse, begynder han ofte at græde, sætter sig ned og siger "jeg kan ikke nå det" i stedet for bare at få hevet de bukser ned. Han kan/vil ikke gå særligt langt, og efter få meter begynder han at beklage sig over at han har ondt i benene.

Jeg ser mig ofte nødsaget til at presse ham lidt og bliver nogle gange irritereret over at høre på hans klynkeri og forbehold og ville ønske at han bare ville PRØVE! Hans opgivenhed bliver især tydelig nu hvor lillebror vil alting selv og bliver rasende, hvis vi forsøger at hjælpe ham. Her er S mere i retning af "du skal gøre det, mor", "jeg kan ikke" og hellere vil vente end at gøre visse ting selv.

Det er svært at finde belancegangen mellem at udfordre ham, udvide hans horisont og skubbe til hans grænser og stadig acceptere ham for den nok noget introverte dreng han er. Jeg ønsker ikke at lave om på ham, men jeg vil gerne hjælpe ham til at have lidt mere mod til at prøve ukendte ting uden at give op på forhånd.
Har du nogle gode råd?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder