Snakker meget!

27. januar 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Snakker meget!

Hej Helen,

Ja, det lyder nok som et mærkeligt spørgsmål, men hvad i al verden gør man ved en dreng, der snakker KONSTANT?

S er glad for at snakke og fortælle. Det er meget ofte om nogle fiktive "arbejdsvenner" han har. De bor forskellige steder, nogle gange i nabohuset, nogle gange i København og atter andre gange i USA :) Han bruger dem ofte til at relatere til ting, som vi voksne taler om. F.eks. kan min mand fortælle om en oplevelse fra sin dag, og så afbryder S for at fortælle den nøjagtig samme historie, men med udgangspunkt i sine arbejdsvenner. Der kommer virkelig nogle guldkorn ind imellem, og dem nyder jeg :) Sødt og vel også normalt. Jeg spørger ham tit om, hvad han har lavet i børnehaven, men det kan han sjældent huske. Dog kan han huske, hvem han har leget med, og det er så dejligt at høre om :)

Nogle gange kan jeg blive lidt træt af at høre om de der arbejdsvenner, for historierne handler mest om i mine ører noget vrøvl, i retning af "så fik han ild på sig og døde, var det ikke skørt?". Når han snakker så meget, er det svært at være opmærksom og give nogle ordentlige svar, og det bliver tit et lidt fraværende "jo, sikke noget, min skat". Nogle få gange er det sket, at jeg har haft lyst til give ham en ...

Annonce

... fridag fra børnehaven, men hvis han er ekstra snakkesaglig om morgenen, fortryder jeg og sender ham afsted, fordi jeg ikke orker at høre på al den snak en hel dag. Jeg føler mig som en skrækkelig mor!

Et andet problem er, at han ikke kan gøre noget samtidig med at han snakker. F.eks. at tage sin flyverdragt på, så skal han liiiige fortælle noget færdig, før han kan gøre det, og færdig med at snakke bliver han jo aldrig. Han bliver forståeligt nok vred, hvis jeg afbryder ham for at bede ham om noget, og så ender det desværre nogle gange i skænderier.

Han snakker og synger også, når han leger selv, og han har en god fantasi. Han kan bruge lang tid på at lege med fem duplo-klodser og bygge dem om til alverdens ting (som han selvfølgelig fortæller om undervejs). Han er også god til at lege selv og med lillebror, selvom sidstenævnte kan være lidt en bølle og snuppe legesagerne fra storebror.

Men er det okay at sige stop for snakkeriet, sende ham et andet sted hen for at snakke eller bare sige "jeg svarer dig ikke lige nu"? Jeg vil gerne være nærværende og lytte til det han siger, men jeg kan bare ikke være det så meget, som han åbenbart har behov for at jeg er. Har du et godt råd i den retning?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder