Brev:
Min søn kaster med ting konstant!
26. januar 2014
Alder:
13 mdr.
Min søn kaster med ting konstant!
Kære Helen,
Tak for råd om min dreng på 13 mdr. vedr. hans udvikling pt og omklamring af far og mor. Det er pt en meget hård tid, idet han hele tiden vil op, når jeg er alene med ham. Det er omvendt en kæmpe lettelse, når vi har gæster samt børn på hans alder eller deromkring. Så bliver han holdt beskæftiget på en måde, som vi slet ikke kan hamle op med.
Vi har gennem længere tid forsøgt at opdrage ham til, at han ikke må kaste og smide med ting. Nr. 1 fordi det ofte går ud over genstande, som kan gå i stykker. Fx mobil tlf, fjernbetjening eller glas. Og nr 2 fordi han risikerer at ramme andre. Fx når han kaster med biler nede i vuggestuen.
Han har gjort det i flere mdr. og synes det er sjovt. Han kaster hårdt, og hans bevægelser er meget grove og vilde. Det er også meget irriterende, når vi sidder ved spisebordet. For der havner mad alle vegne! Nede i vuggestuen forsøger de også at lære ham, at han ikke skal kaste med legetøjet, fordi han nok ind imellem er tæt på at ramme de andre børn.
Er det en naturlig del hans alder, og skal vi bare afvente, at det stille og roligt går over?
Jeg er dybt frustreret over det. Mest fordi jeg hører mig selv sige NEJ tusindvis af gange og nogle gange blive vred på ham. Selvom vi har sagt det til ham utallige gange, så reagerer han slet ikke på det. Er det en provokation, noget vi skal tillægge noget og hvordan får vi ham til at holde op? Jeg vil gerne opdrage ham godt, så han ikke ender med at skade andre børn med et flyvende stykke legetøj...
Med venlig hilsen
en bekymret mor