Brev:
Bordskik, slik og udebesøg
22. januar 2014
Alder:
3 år
Bordskik, slik og udebesøg
Kære Helen,
Jeg har holdt en lille pause herinde, men nu er jeg tilbage igen. Min store dreng er lige fyldt tre og lillebror er 4 måneder gammel. Lillebror er dejlig nem og virker til at stortrives. Det er storebror som vi ofte har situationer med som vi finder svære at håndtere. Han er en rigtig dejlig charmetrold som vi knuselsker, men han kan også være bestemt, stædig og meget utålmodig og det har han nok ikke fra fremmede ;-)
Vores udfordringer går blandt andet omkring madsituation og bordskik. Han har altid været glad for mad og været god til at spise ved bordet. Men nu er det som at der er mange andre ting som han hellere vil end at sidde ved bordet. Han starter fint med at sætte sig, spiser et par mundfulde eller 3 og derefter går han fra bordet. Vi har tidligere ikke været gode til at påpege for ham at man sidder ved bordet indtil man ikke kan spise mere før man går ned og leger.
Jeg har desværre også været typen som har fulgt efter ham og givet ham mad efter at han er gået fra bordet, og det er jo det som bider os i halen nu. Nu får han af vide at køkkenet er lukket når han går fra bordet og så er der ikke mere mad før næste måltid. Vi plejer at spise aftensmad tidligt mellem kl. 17 og 17.30 og han går i seng kl. 19. Kan man forlange af ham at hvis han ikke spiser aftensmad så er der ikke mere mad før morgenmaden næste dag?
En anden udfordring går på slik. Vores søn har aldrig fået slik hjemme han har kun fået det hvis vi har været hos bedsteforældre eller på besøg på hos folk som har det stående på bordet. Det er ikke sådan at han aldrig får sukker, vi har bare hellere ville give ham en flødeis eller hjemmebagt kage, boller eller lignende i weekenden, i stedet for slik. Hos bedsteforældrene har han fået lov til at få en passende mængde slik, vi kan fint sige fra overfor bedsteforældrene, hvis vi synes at slikket skal gemmes væk. Spørgsmålet går på når vi er ude på besøg hos andre.
I går var på besøg hos en legekammerat. Der stod en stor skål slik på bordet og et fad med kager til de voksne. Min søn kunne slet ikke styre sig. Han løb hen til bordet, stak hånden ned i skålen og tog en kæmpe håndfuld vingummier i munden. Jeg sagde helt roligt til ham at så mange kan man ikke putte i munden samtidigt. Jeg lagde 10 vingummier ned på en tallerken og sagde at det var til ham og mere kunne han ikke få. Så legede han lidt og derefter tog han en kage og skyndte sig og proppe den i munden. Til det sagde jeg at han skulle huske at spørge først, men at han da godt måtte få en kage. Så legede han i 2 minutter og var straks tilbage ved slikket og tog en hurtig STOR mundfuld, mens at min opmærksomhed lige var rettet mod lillebror. Sådan fortsatte det. Til sidst sagde jeg til moren at hun meget gerne måtte stille skålen og fadet væk.
Det tog virkelig overhånd og jeg kunne slet ikke få kontakt til min søn og lave nogle aftaler med ham. Min søns legekammerat derimod tog kun et par vingummier, ellers legede han bare på gulvet og var ikke interesseret i hverken slikket eller kagefadet. Jeg snakkede lidt med legekammeratens mor og hun sagde at det nok var fordi at min søn ikke er vant til at få slik at han ikke kan styre det. Hvad tænker du om dette og hvad kan jeg i fremtiden gøre for at håndtere situationen bedre.
Hilsen