Bordskik, slik og udebesøg

22. januar 2014

Kategori:
Alder:
3 år

Bordskik, slik og udebesøg

Kære Helen,

Jeg har holdt en lille pause herinde, men nu er jeg tilbage igen. Min store dreng er lige fyldt tre og lillebror er 4 måneder gammel. Lillebror er dejlig nem og virker til at stortrives. Det er storebror som vi ofte har situationer med som vi finder svære at håndtere. Han er en rigtig dejlig charmetrold som vi knuselsker, men han kan også være bestemt, stædig og meget utålmodig og det har han nok ikke fra fremmede ;-)

Vores udfordringer går blandt andet omkring madsituation og bordskik. Han har altid været glad for mad og været god til at spise ved bordet. Men nu er det som at der er mange andre ting som han hellere vil end at sidde ved bordet. Han starter fint med at sætte sig, spiser et par mundfulde eller 3 og derefter går han fra bordet. Vi har tidligere ikke været gode til at påpege for ham at man sidder ved bordet indtil man ikke kan spise mere før man går ned og leger.

Jeg har desværre også været typen som har fulgt efter ham og givet ham mad efter at han er gået fra bordet, og det er jo det som bider os i halen nu. Nu får han af vide at køkkenet er lukket når han går fra bordet og så er der ikke mere mad før næste måltid. Vi plejer at spise aftensmad tidligt mellem kl. 17 og 17.30 og han går i seng kl. 19. Kan man forlange af ham at hvis han ikke spiser aftensmad så er der ikke mere mad før morgenmaden næste dag?

En anden udfordring går på slik. Vores søn har aldrig fået slik hjemme han har kun fået det hvis vi har været hos bedsteforældre eller på besøg på hos folk som har det stående på bordet. Det er ikke sådan at han aldrig får sukker, vi har bare hellere ville give ham en flødeis ...

Annonce

... eller hjemmebagt kage, boller eller lignende i weekenden, i stedet for slik. Hos bedsteforældrene har han fået lov til at få en passende mængde slik, vi kan fint sige fra overfor bedsteforældrene, hvis vi synes at slikket skal gemmes væk. Spørgsmålet går på når vi er ude på besøg hos andre.

I går var på besøg hos en legekammerat. Der stod en stor skål slik på bordet og et fad med kager til de voksne. Min søn kunne slet ikke styre sig. Han løb hen til bordet, stak hånden ned i skålen og tog en kæmpe håndfuld vingummier i munden. Jeg sagde helt roligt til ham at så mange kan man ikke putte i munden samtidigt. Jeg lagde 10 vingummier ned på en tallerken og sagde at det var til ham og mere kunne han ikke få. Så legede han lidt og derefter tog han en kage og skyndte sig og proppe den i munden. Til det sagde jeg at han skulle huske at spørge først, men at han da godt måtte få en kage. Så legede han i 2 minutter og var straks tilbage ved slikket og tog en hurtig STOR mundfuld, mens at min opmærksomhed lige var rettet mod lillebror. Sådan fortsatte det. Til sidst sagde jeg til moren at hun meget gerne måtte stille skålen og fadet væk.

Det tog virkelig overhånd og jeg kunne slet ikke få kontakt til min søn og lave nogle aftaler med ham. Min søns legekammerat derimod tog kun et par vingummier, ellers legede han bare på gulvet og var ikke interesseret i hverken slikket eller kagefadet. Jeg snakkede lidt med legekammeratens mor og hun sagde at det nok var fordi at min søn ikke er vant til at få slik at han ikke kan styre det. Hvad tænker du om dette og hvad kan jeg i fremtiden gøre for at håndtere situationen bedre.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder