Brev:
Kommunikation
21. januar 2014
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kommunikation
Kære Helen,
Efter lang tid, har jeg igen brug for et godt råd.
Vi har det egentlig godt, vi er stadig i Sydamerika, og vi tager nok et par år mere :-) Marie er en glad og kvik pige, der befinder sig godt her.
Jeg har dog brug for et råd mht. kommunikation overfor børn, særligt min egen kommunikation overfor Marie.
Min mand arbejder i en anden by og han bruger i alt 2 en halv time om dagen på at pendle. Da hans arbejdsdag er lang, ser Marie ham kun kort om aftenen, hvor han typisk er hjemme omkring puttetid, så der har de deres ritual. Vi har valgt det sådan, da byen min mand arbejder i, ikke er for god at bo i.
Det betyder, at jeg er meget alene med vores datter. Hun er i børnehaven ca 5 timer om dagen, men ellers sammen med mig, og det er mig, der står for det meste af opdragelsen.
Problemet er, at jeg til stadighed griber mere og mere til en træls old school kommunikation i konfliktsituationer og pressede situationer. Det er f.eks noget med, hvis du ikke tager tøj på, rydder op, holder op med at råbe, så får du ikke lov til at se Disney senere, eller så vælger jeg dit tøj osv. Jeg har slet ikke lyst til at kommunikere på den måde, da det oftes ikke virker, og da det er svært at lære Marie at kommunikere ordentligt, når jeg selv taler sådan :-)
Jeg vil lige indskyde, at min mand er god til at bruge kvalitetstid med sin datter i weekenden, og her holder jeg mig i baggrunden.
Jeg har prøvet at lede lidt efter ebøger om temaet, da almindelige bøger tager lang tid om at komme frem, men jeg har ikke være heldig.
Har du nogle råd til mig?
Mange varme somehilsner her fra varmere himmelstrøg :-)
Sanne