Anfald af frustration og kradsning

21. januar 2014

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Anfald af frustration og kradsning

Kære Helen.

Nu er Anna snart 2 år og selvom hun trives og er glad det meste af tiden har vi mødt en ny side af hende. Hun er begyndt at få nogle meget voldsomme og til tider langvarige anfald af frustration og vrede. Hun får dem ikke i vuggestuen, men kun herhjemme.

Det udløses fx af at der er noget hun ikke vil eller må. Fx have tøj på. Vi går ofte langt for at give hende lov til det hun vil, fx gå uden bukser og strømper indenfor, men på et tidspunkt er vi jo nødt til at sørge for hun ikke bliver kold etc, og så kan filmen knække. De fleste af anfaldende kommer dog om natten, eller tidlig morgen for tiden, hvor hun vågner og ligger og græder højlydt og siger fx nej mor, nej far, - og i forlængelse, er fuldstændig afvisende overfor verbal trøst eller fysisk berøring, faktisk virker det næsten som en rød klud på hende, hvis vi forsøger. Hvor hun så kan finde på at slå ud, sparke, kradse el lign. og ligger bare og skriger "gå væk mor!".

Jeg har virkelig svært ved at se min datter sådan, og at lade hende ligge, nogle gange kan det jo vare op til 30 minutter,- og at se hende være så ked af det, og samtidig intet kunne stille op - ikke at måtte røre hende eller kunne trøste, er nærmest tortur for mig. Efter noget tid, dvs ca 30 min, går anfaldet over, og hun falder i søvn igen.

I forbindelse med mit arbejde tager jeg til Jylland meget tidligt en gang om ugen ca, og der har min mand de sidste to gange ringet til ...

Annonce

... mig, fordi vores datter har været så ude af fatning, og slet ikke til trøste, - ulykkelig over at jeg ikke var der, min mor, min mor, har hun bare grædt og grædt, og igen langvarigt, uden at han har kunnet komme i nærheden af hende.

Vi er så ulykkelige over disse anfald og vi er bekymrede for om der er noget galt med hende psykisk, ligesom vi ikke ved hvordan vi bedst håndterer hende og hjælper hende i situationen.

Som en lille ekstra udfordring har vi også at Anna river, kradser og niver os og i mindre grad også de andre børn i vuggestuen. Det er primært i puttesituationen, hvor vi ligger sammen med hende, og hvor hun så, når vi efter læsning slukker lyset og siger at nu skal hun putte, kradser hun helt bevidst ud efter vores hals eller ansigt. Hvis jeg tager hende op for at trøste hende, niver hun mig i halsen. Det er meget voldsomt, og rigtig svært at finde ud af hvad der er den mest rigtige måde at håndtere det på. Helt intuitivt udbryder jeg ofte, nej! du må ikke kradse. Tager hende og sætter hende fra mig, eller ligger hende væk fra mig. Men det lader ikke til at have den store effekt.

Bortset fra disse ting jeg har beskrevet er vores datter velfungerende og glad, hvilket også er den besked vi har fået fra vores vuggestue, som vi har haft en samtale med for nylig.

Jeg håber meget at du vil sende os dine tanker og anbefalinger ifht hvordan vi bør håndtere anfaldene og kradsningen.

Kærlig hilsen
Annas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år