Struktur i børnehaven

3. januar 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Struktur i børnehaven

Kære Helen

Vi har haft nogle problemer i vores søns børnehave, hvor en anden dreng har revet, slået og bidt vores søn og en gruppe af andre børn. Det gør bl.a. at væres søn er meget ked af at komme i sin børnehave.
Vi er i dialog med ledelsen i børnehaven og distriktet, hvor vi prøver at løse problemet. Det er svært at pege fingre af andre, og sige at det lige netop er den andens drengs skyld, ene og alene. Vores søn kan være meget intimiderende, men kun i sit sprog, og er ikke fysisk. Han siger tingene lige ud, at han f.eks. ikke vil lege med den anden dreng og synes han er dum (selvfølgelig, når den anden dreng slår), og det kan så medføre en fysisk reaktion fra den anden dreng.

Der er meget fri leg og åbne stuer, og vi oplever at den manglende struktur giver en del ...

Annonce

... konflikter i de lidt travle perioder, som f.eks ved aflevering og afhentning, da børnene løber meget frem og tilbage på de forskellige stuer, og der derfor ikke er overblik fra de forskellige pædagogers side, til f.eks. at holde de børn fra hinanden, som har konflikter indbyrdes.

Er det det rigtige at holde de involverede børnene adskildt (gør vi vores dreng konfliktsky?) Tror du det vil være en hjælp, at lave noget mere struktur, så der ikke opstår de situationer, hvor børnene måske er overladt mere til sig selv, og derfor skaber konflikter, hvor de måske keder sig?

Har du nogle erfaringer med struktur kontra fri leg i en børnehave (hvad det gør ved børnene), og hvordan en evt. struktur kan se ud. Der er PT. kun struktur ved måltiderne.

De bedste hilsner
S´s forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor