Brev:
Struktur i børnehaven
3. januar 2014
Alder:
4 år, 1 mdr.
Struktur i børnehaven
Kære Helen
Vi har haft nogle problemer i vores søns børnehave, hvor en anden dreng har revet, slået og bidt vores søn og en gruppe af andre børn. Det gør bl.a. at væres søn er meget ked af at komme i sin børnehave.
Vi er i dialog med ledelsen i børnehaven og distriktet, hvor vi prøver at løse problemet. Det er svært at pege fingre af andre, og sige at det lige netop er den andens drengs skyld, ene og alene. Vores søn kan være meget intimiderende, men kun i sit sprog, og er ikke fysisk. Han siger tingene lige ud, at han f.eks. ikke vil lege med den anden dreng og synes han er dum (selvfølgelig, når den anden dreng slår), og det kan så medføre en fysisk reaktion fra den anden dreng.
Der er meget fri leg og åbne stuer, og vi oplever at den manglende struktur giver en del konflikter i de lidt travle perioder, som f.eks ved aflevering og afhentning, da børnene løber meget frem og tilbage på de forskellige stuer, og der derfor ikke er overblik fra de forskellige pædagogers side, til f.eks. at holde de børn fra hinanden, som har konflikter indbyrdes.
Er det det rigtige at holde de involverede børnene adskildt (gør vi vores dreng konfliktsky?) Tror du det vil være en hjælp, at lave noget mere struktur, så der ikke opstår de situationer, hvor børnene måske er overladt mere til sig selv, og derfor skaber konflikter, hvor de måske keder sig?
Har du nogle erfaringer med struktur kontra fri leg i en børnehave (hvad det gør ved børnene), og hvordan en evt. struktur kan se ud. Der er PT. kun struktur ved måltiderne.
De bedste hilsner
S´s forældre