Uendelig vred - opfølgning

29. november 2013

Kategori:
Alder:
5 år

Uendelig vred - opfølgning

Kære Helen

Jeg skriver til dig, selvom jeg ikke har et egentligt spørgsmål. Men jeg kan se i din brevkasse, at der er mange forældre, der står med problemer som dem jeg havde, og derfor vil jeg gerne komme med en lille opfølgning.

Sidste gang jeg skrev til dig havde jeg en "uendelig vred dreng". Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle stille op. Det var ulideligt. Jeg tvivlede på alt, hvad jeg gjorde. Jeg var ikke sikker på, at jeg var den rigtige til at være mor for min søn, når det var gået så galt, og jeg overvejede, at han skulle bo hos sin far. Og jeg frygtede at sige det højt, fordi jeg troede, at jeg så ville miste min dreng. Du skrev endda, at han måske kunne have noget iboende som ADHD.

Men efter en hård sommerferie, hvor både hans morfar og jeg kæmpede, så sagde jeg det højt. Hans far nåede at se lidt af det, da han besøgte os på ferien, og jeg begyndte at fortælle, at det faktisk var hårdt at være på ferie med et barn, der var konstant utilfreds. Min søn fik ikke noget ud af vreden, der var ingen forløsning, så det murede bare hele tiden. Vi var hele tiden i beredskab, fordi vi aldrig vidste, hvordan han ville reagere.

Så efter vi kom hjem fra ferie bad jeg om afløsning, og fortalte helt åbent, hvordan det var, og hvor hårdt det var. Min søn kom hjem til sin far en hel weekend (aldrig sket før), og jeg var bare hjemme og slappe helt af. Jeg troede, at jeg ville få et vredt barn tilbage - da han før havde reageret vredt efter at have været hos sin far. Den dreng jeg fik hjem var dog alt andet end vred. Han havde haft det sjovt med sin far. De to havde talt meget om, at han skal være en god dreng og ikke en doven dreng. Og det blev derefter meget vigtigt for ham at høre, om han var en god dreng.

Jeg ville dog gerne til bunds, så jeg tog kontakt til en børnepsykolog. Jeg ved godt, at du sagde, at jeg kunne tage kontakt til kommunen, og så vente, men det var stadig sommerferie - og jeg kunne ikke vente mere, så jeg ringede direkte til en børnepsykolog. Hun var bare fantastisk. Jeg tog min far med, så vi hørte det samme, og jeg informerede selvfølgelig min søns far. Vi var der tre gange - det var kun fordi jeg insisterede, for hun syntes egentlig to samtaler var nok. Min søn var med til den ene samtale.

Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal beskrive ...

Annonce

... forskellen. Vi er ikke i mål, og der er stadig meget vi kan lære, og som jeg gerne ville gøre bedre, men det bedste er, at vi har det godt, og jeg sjældnere og sjældnere bliver magtesløs. Han kan stadig "sparke" ud efter mig - jeg skriver det i anførselstegn, fordi det ikke længere er for at såre, men mere i irritation. Det bedste er, at børnehaven også kan mærke en forskel, de mener, at han er helt klar til skole til næste år, så han kan følges med hans venner.

Børnepsykologen fandt intet galt med ham, vi var blot kommet ind i en dårlig spiral. Hun så min dreng på en måde, som vi ikke gjorde. Hun påpegede nogle styrker, som vi ikke selv havde set, og hvordan vi kunne bruge dem, som vi allerede kendte til. Hun fortalte, hvordan et ekstrovert barn også skal beskyttes, på samme måde som et introvert.

Endelige lærte hun os, hvordan vi kunne bruge det, at han gerne vil følge regler, hvis han retfærdige/forståelige. Så vi kan hjælpe ham ved at forberede ham på situationer, som vi ved kan blive svære. Fx, når vi kommer ud i lufthavnen, skal vi igennem sikkerhedskontrollen, og der skal du blive ved siden af mor hele vejen, og det er vigtigt at man opfører sig pænt etc. Altså forberede ham på situationen, så vi slipper for at skulle gå og sige "nej" og "stop nu" hele tiden.

Og det virker altså. Så da vi tog afsted i efterårsferien, var det meget mere afslappende, for vi stoler på hinanden igen. Så når han løber i forvejen er vi ikke bange, for vi ved, at han stopper ved første sidevej. Eller hvis han løber i forvejen ind af en svindør, ved vi han står lige på den anden side og venter på os.

Der er som sagt masser af plads til forberedning. Jeg kunne godt tænke mig, at han blev mere selvhjulpen. Den helt store udfordring er, at han er så svær at flytte fra a til b. Han har det altid bedst der, hvor han er...

Min pointe er bare - at der er håb forude. Ting kan ændres, hvis man beder om hjælp. Det kan være rigtig godt at få hjælp udefra, og det er så uendelig lidt, der skal til.

Vi er i hvert fald gået fra uendelig vred til dejlig og glad. Som en sidegevinst har vi også fået en far, der er trådt mere i karakter.

Det blev et langt indlæg uden et egentlig spørgsmål, men jeg ville give dig en opfølgning og håber, at det måske kan give håb til andre forældre...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder