Brev:
HSP/SignalStærk
25. november 2013
Alder:
4 år, 6 mdr.
HSP/SignalStærk
Kære Helen,
Nu skriver jeg endelig til dig efter lang tids pause, vi har sandelig haft vores at slås med.
Jeg håber, at jeg kan bringe mit budskab uden at det bliver for kludret, der en mange tanker og følelser i spil :)
Vi er kommet frem til at vores søn, Simon, er særlig sensitiv og signal/vilje stærk – det sidste i en så grad at det overskygger det første, og omgivelserne tit opfatter Simon som en voldsom og uopdragen dreng :(
Det er hårdt, vi vil jo gerne ha’ at andre kan lide ham, men vi gør så vores til at guide Simon med at sætte ord på hans følelser, som nogle gange er eksplosive.
Det vi oplever med Simon er, at han trives med faste rutiner, og konstant information om hvad der skal ske næste gang. Vi oplever tit at hvis vi er nye steder, så stejler han, og vil ikke med ind – f.eks. til fødselsdage.
I den sidste uge har det været ekstremt, en gang ved en børnefødselsdag – som foregik på en brandstation, en gang da han var til familie spejder (vi er med) – hvor der som overraskelse var et jubilæums fejring, lige efter i børnehaven - fordi han blev afleveret senere end normalt, og den sidste gang i lørdags hos mine forældre – det formoder jeg var fordi vi skulle videre til hans moster, og han glædet sig meget.
Det er hårdt at stå i den situation, skal man presse på, eller lade ham selv bestemme..??
Ved fødselsdagen kom de hjem igen, han ville ikke en gang ind sammen med far, som ellers var blevet samme med ham.
Ved familie spejder, blev de ude i naturen, mens de andre ”festede” i hytten – senere var der normal spejder, som gik fint, og som han ellers er glad for..
I BH blev han båret ind, da far ikke kunne tage hjem med ham..
Hos mine forældre, fik han lov til at blive i gangen med en iPad..
Nogle gange føler vi at han er helt ”unormal”, og bliver pludselig lidt paniske over at vi måske har gjort ham sådan :(
Simon har været præcis sådan siden han kom ud – fra han var spæd kæmpede jeg med, at jeg ikke anede hvilket barn jeg stod med, jeg følte konstant at jeg gjorde noget forkert – SP sagde at han var meget utålmodig, skreg i vilden sky hvis han ikke lige fik sin vilje..
Han ammede rigtig meget, var urolig, nysgerrig, sensitiv og meget intens.
Jeg kunne ikke bare ligge ham, som andre kunne – han ville hele tiden være i bevægelse, men det var med fare for at han blev overstimuleret, og så havde vi balladen bagefter..
Vi fik f.eks. først amningen til at fungere omkring de 4 mdr., og efter 6 mdr. stoppede jeg..
Han var utålmodig og rodede rundt, fik luft i maven og skreg..
Simon siger tydeligt fra, i så voldsom en grad, at andre mener at han bare skal sendes på sit værelse.. Man er aldrig i tvivl om hvad han mener..
Min far spørger om vi har haft psykolog på ham :/ - skal vi det..??
Han kan få så voldsomme fortvivlelses anfald, at udeforstående bliver helt chokeret..
I de værste tilfælde skriger, slår, sparker, og river han.. Vi er typisk hjemme når det sker, alene – så bærer jeg ham op i vores soveværelse, ligger ham i vores seng, og bliver i nærheden mens han raser af – bagefter sætter jeg ord på hvad der er sket – det er så utroligt drænende, og kræver alle mine ressourcer.
Gør jeg det rigtigt, eller skal han bare ind på sit værelse, og ha’ besked om at han kan komme ud når han kan opføre sig ordentligt..?? – det er der nemlig nogen, der mener..
Det sensitive er præcis som det er beskrevet alle steder jeg læser..
Simon tåler ikke forandringer – præcis som sin far..
Han skal konstant forberedes, ellers vil han ikke..
Det skal også med, hvilken sød, glad, dejlig og empatisk dreng Simon også er <3
Han er meget retfærdig, og omsorgsfuld...
I BH fortæller de at han er meget glad for de små, tager dem i hånden og viser dem vej..
Vi har været til samtale i BH, og de opfatter ham præcis som os, de har dog ikke oplevet de meget voldsomme anfald, det er kun os – ”jubii” - nej, spøg til side, det er nu rart at vide at vi ikke er helt tosset ;)
De møder ham lige der hvor han er, og hjælper ham med at takle sine følelser, præcis som vi gør..
Vi har lært at været meget klare og tydelige overfor ham – jeg siger tydeligt fra og til, så han ved hvor han har mig, og det fungerer faktisk ok..
Vi vælger vores kampe, og nogle gange glider vi af på steder hvor det, i vores øjne, ikke er så vigtigt, om han får ret eller ej..
Vi har aldrig sendt ham på hans værelse, men sætter bestemt grænser for ham, han får ikke bare lov til at bestemme alt, selvom det måske kan lyde sådan.
Vi forsøger at tage konsekvensen af et nej, selvom det kan være hårdt..
Samtidig med at vi kæmper med sindet, så kæmper vi også med vægten – Simon er overvægtigt (han er 4,6 år og vejer 24,3 kg), og vi går til tjek hos børnelægen..
Det sidste er at han skal undersøges for Prader Willi syndrom, det samme skal far..
De kæmper begge med at alt hvad de spiser sætter sig.
Det har taget hårdt på os voksne, så vi har været i parterapi for at lære at kommunikere ordenligt - det har været godt, og vi er blevet gode til at snakke samme om tingene, også når de er værst..
Nu håber jeg at jeg har fået det hele med, og glæder mig til at høre fra dig.
Det har næsten været helt terapeutisk at skrive brevet til dig.
Mange hilsner fra
Simons forældre