Brev:
Søskende forskellighed
22. november 2013
Alder:
3 år, 2 mdr.
Søskende forskellighed
Kære Helen.
Har lige brug for lidt råd på vejen igen...
Vi har to skønne børn, vores søn der lige er blevet 3 år og en datter der snart bliver 5 år. Har læst en del om særligt sensitive børn og er ret overbevist om jeg har to af slagsen og at jeg selv er det. Men børnene er det bare på ti vidt forskellige måder:
Vores søn er en stille dreng der er god til at leve sig helt ind i sin egen verden og kan få lang tid til at gå med al slags leg, spil og film. Han er generelt bare "nem" men når han så blir rigtig vred flipper han helt ud... Blir gasblå i hovedet og skriger, sparker og er desværre begyndt at bide sin søster. Vi kan slet ikke nå ham når han er det og er nødt til at sætte ham lidt væk til han er faldet ned og så blir han trøstet og undskylder og så går det fint igen.
Han har altid reageret meget på mange mennesker og larm, musik osv. Drømmer voldsomt ovenpå en fest osv. Han har været længe om at snakke men da han så begyndte kom det hurtigt. Han er kommet i en gruppe i børnehaven hvor de læser en historie flere gange og så snakker om bogen efterhånden som de kender den bedre. Det er for børn med sprog vanskeligheder og stille børn. De siger han sagtens kan men siger ikke meget så det er for at hjælpe ham med at være mere "'med" og ikke være så forsigtig.
Han er meget bestemt hvad han vil ha. F.eks. Vil han ha hvad han siger er "smart" tøj på og kun bestemt legetøj osv men når han får de få ting opfyldt er han bare tilfreds og plager aldrig om noget. Han er nysgerrig på mad og spiser megt stærke og sure ting, oliven, hvidløg, peberrod, dijon sennep osv er bland favoritterne. Han sover ikke meget. Tit først ved 20.30 tiden og til kl 5.30-6 og så en time til middag. Men trives fint med den smule søvn. Han er god til at sidde stille om der så er over maden eller til at tegne og se film. Den sidste tid er han blevet god til at sætte ord på "kan ikke li mange mennesker" og "jeg holder mig for ørerne for det larmer" og direkte sige han vil hjem og synes det er rart han nu kan sætte ord på det der er svært.
Vores datter er nærmest en modsætning: hun er meget rastløs og kan ikke så godt lege selv, hun vil helst spille spil eller lave perler men vi skal være med, eller få læst bøger og danse med os. Hun leger ikke rigtig med legetøj som sådan, hun tør ikke være på sit værelse selv og når vi så lige skal nogle ting, så driller hun lillebror og hele tiden tager hans ting og siger "han havde lige lagt den"... Men det er som om det er af kedsomhed hun bare driller. Til gengæld kunne hun ikke drømme om at slå eller lignende og siger sjældent bandeord osv. Hun skriger bare op når hun blir vred og ked af det.
I børnehaven fylder hun også meget, hun vil altid først og himler op hvis hun føler noget uretfærdigt, som hvis en får strejfet hende, hvis en kommer før hende, hun vægter og vejer meget om den ene får mere end den anden osv. Hun er meget "fornuftig" med ting som tandbørstning så hun ikke får huller, sat hår så det ikke filtre, vaske hænder så der ikke kommer bakterier osv. Hun skal bare høre tingene en gang så er hun lidt "gammelklog" :-) hun spørger meget om vi skal dig og dat, om hun må få osv osv... Hun er en smule kræsen og alt skal deles op så hun kan se hvad hun spiser og smager helst ikke noget nyt, hun er sart med tøj hvis syninger irriterer, noget der strammer og klør, bukser der er for stive osv. Hvordan det ser ud betyder ikke meget men der skal være rart.
Hun blir ikke passer ret tit, for det første er hun meget bestemt med det kun er mormor eller moster hun vil være hos (til overnatning) og derudover har vi ikke mange til at passe børnene selvom jeg tror hun ville ha godt af at komme lidt mere ud. Men hun er også krævende og det fornemmer jeg også familie og venner synes. Hun sover fra ca 19-6.30 og sover som en sten. Hun virker meget træt men tror også hun suger alle indtryk til sig fordi hun er så obs på alt :-) hun har krudt i numsen og kan ikke sidde stille mens vi spiser og kan sjældent blive fanget af tv osv.
Jeg synes vi prøver meget at imødekomme begge børn, min mand rejser en del så vi kan ikke altid lige dele os og det kan være smadder svært at ha et barn det bare vil ha fuld fart på og opleve verden 24-7 og en der trives bedst med at tulle rundt i en rolig hverdag. Vi leger med dem, spiller, snakker, går ture, men storesøster vil altid lige lidt mere, men føler virkelig ikke det kan være fordi hun "ikke får nok opmærksomhed" for det gør hun virkelig.
Hvordan styrker vi vores datter til at blive mere selvstændig og et eller andet sted også til at lære og sidde stille lidt, hun skal jo stille og roligt ha lært det til skolen om halvandet år.
Når vi er til f.eks famile komsammen osv så hvis der er en legeonkel der lige leger lidt med børnene så kan ikke give slip når de ikke gider mere. Hun blir ved og ved og folk blir lidt irriteret sådan føler jeg det i hvert fald. Har så svært ved det og mærker jo selv i hverdagen hvor meget hun kræver og samtidig gør det enormt ondt at føle andre synes hun er irriterende og jeg synes det er synd for hende at hun får "den rolle" for hun er bare generelt en glad pige der bare har så meget lyst til at opleve.
Men ikke alene :-)
Har du gode ideer??
Så har hun pludselig fået en idé om hun ikke vil sige "godmorgen, hej, farvel og tak" osv... Synes bare at det skal være naturligt at sige godmorgen i børnehaven, farvel når man går hjem og tak når man får noget osv. Har prøvet at opfordre positivt og sige at de blir så glade når hun siger godmorgen. Snakke om at det er bare noget man gør. En enkelt gang tog jeg en slikpose fordi hun ikke ville sige tak og holdt den indtil hun til sidst havde grædt og været stædig men til sidst sagde det. Ved ikke om det er rigtigt, men vil bare gerne ha det er en naturlig ting...
Vores søn er jo som skrevet tidligere meget temperamentsfuld når det tager ham - og mest overfor sin søster. Ved godt søskende konflikter ikke kan undgås men det med at slå så hårdt og især bide. Det er virkelig svært at tackle. Prøver at fortælle ham hvor ondt det gør og spørge hvorfor, men han er for lille til at sætte ord på. Prøver at snakke med ham om han skal kalde på os hvis det er fordi hun driller osv men der sker igen og igen. Har også skældt ham ud og sat ham væk og han blir også ulykkelig bagefter, men det er som en naturlig reaktion for ham han ikke kan styre når han blir frustreret. Det er så frustrerende.
Håber du kan give lidt ord med på vejen om bideri, at sige tak og hej, at forstå et nej når folk ikke vil mere, at blive mere selvstændig, og at få hverdagen til at fungere bedre med to meget forskellige børn. Ved godt det ikke er så firkantet men håber du forstår og har fået lidt indblik i hvordan de to darlings er hver især :-)
Tak for en god brevkasse og hjemmeside og ikke mindst alle dine tidligere svar.
Kærlig hilsen
Mor til to dejlige børn.