Søvn og konflikter

18. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Søvn og konflikter

Kære Helen

Tak for dit tidligere svar vedr. konflikter ved måltider. Det går nu meget bedre, og vi arbejder videre med det.

Nu har vi desværre et nyt problem, og desværre er hverdagen stadigvæk meget præget at mange og langvarige konflikter.

Søvn:
Efter vi er gået over til vintertid, er vores søn begyndt at vågne kl. 4.45, og idag var den endda 4!. Jeg siger; det er nat, vi skal sove. Men han siger; gider ik sove mere. Han vil ikke ind til os og ligge. Vores søn ligger så at snakker, og går herefter igang med at lege. Hverken vores søn eller jeg får sovet mere... Han kommer i seng kl. 19 (+/- et kvarter) er meget træt og kan ikke holdes vågnen mere, sover ikke lur i børnehaven, enkelte gange i wee. (har aldrig sovet længe, men....nu er det for meget) :-)

Konflikter:
Vi har i et år nu haft mange konflikter. Enkelte er løst / blevet bedre, men det er stadigvæk voldsomt. Konflikterne kan vare op til en time! Det drejer sig om f.eks. tøj på, skifte ble, ud af døren, ind af døren, hjælpe med at rydde op, ikke smide med tingene, gå selv - ikke blive båret osv.

Vi har læst mange af dine tidligere breve til forældre med lignende udfordringer, og har hæftet os ved at være de myndige forældre. Problemet er bare at vi ikke føler det hjælper. Det hjælper heller ikke at sige; jeg kan godt forstå du er ked af at skulle hjem, men det bliver vi nødt til / hvem kommer først? / hvis ikke du kommer nu så kilder jeg dig osv. Han er meget ...

Annonce

... stædig, ifølge børnehaven er det meget udtalt.
Under konflikterne kan han sidde i gangen en time og være sur og ked af det. Lader vi ham være lidt (står selvfølgelig i nærheden) forsøger han at ødelægge noget, og kommer vi ud til ham slår han f.eks. ud efter os. Når "stormen" efter op til en time er raset af, taler vi med ham om det, og bliver ved til han nikker til, at han har forstået det.

Andre gange har vi ikke en time, f.eks. hvis vi skal ud af døren. Den eneste løsning er at bære ham, hvilket han er for tung til, desuden venter jeg mig, er dog ikke så langt henne, så jeg må heller ikke bære ham.

Ofte har vi meget svært ved at komme godt ud af konflikten med vores søn, og det gør os meget kede af det og frustrerede at så mange almindelige-hverdags-nødvendige handlinger kan være så konfliktfyldte. Samtidig er det meget synd for vores søn.

Vi har nogle gange held med at forberede ham på hvad vi forventer af ham. Men langt fra altid. Samtidig tænker vi ikke det kan være rigtigt, at vi skal forberede ham på alle almindelige handlinger, tøj på osv.

Udover at søge hjælp hos dig, følger vi et forsøg i børnehaven ved navn "glade børn". Du kender det sikkert. Det er godt på den måde at der er fokus på stjernestunder, og selvom det ikke kommer frem i dette brev, har vi heldigvis rigtig mange af dem. Men konflikterne og den manglende søvn udfordrer hverdagen.

Glæder os til at høre dine tanker
Mange kærlige hilsner fra et par forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.