Brev:
Søvn og konflikter
18. november 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Søvn og konflikter
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar vedr. konflikter ved måltider. Det går nu meget bedre, og vi arbejder videre med det.
Nu har vi desværre et nyt problem, og desværre er hverdagen stadigvæk meget præget at mange og langvarige konflikter.
Søvn:
Efter vi er gået over til vintertid, er vores søn begyndt at vågne kl. 4.45, og idag var den endda 4!. Jeg siger; det er nat, vi skal sove. Men han siger; gider ik sove mere. Han vil ikke ind til os og ligge. Vores søn ligger så at snakker, og går herefter igang med at lege. Hverken vores søn eller jeg får sovet mere... Han kommer i seng kl. 19 (+/- et kvarter) er meget træt og kan ikke holdes vågnen mere, sover ikke lur i børnehaven, enkelte gange i wee. (har aldrig sovet længe, men....nu er det for meget) :-)
Konflikter:
Vi har i et år nu haft mange konflikter. Enkelte er løst / blevet bedre, men det er stadigvæk voldsomt. Konflikterne kan vare op til en time! Det drejer sig om f.eks. tøj på, skifte ble, ud af døren, ind af døren, hjælpe med at rydde op, ikke smide med tingene, gå selv - ikke blive båret osv.
Vi har læst mange af dine tidligere breve til forældre med lignende udfordringer, og har hæftet os ved at være de myndige forældre. Problemet er bare at vi ikke føler det hjælper. Det hjælper heller ikke at sige; jeg kan godt forstå du er ked af at skulle hjem, men det bliver vi nødt til / hvem kommer først? / hvis ikke du kommer nu så kilder jeg dig osv. Han er meget stædig, ifølge børnehaven er det meget udtalt.
Under konflikterne kan han sidde i gangen en time og være sur og ked af det. Lader vi ham være lidt (står selvfølgelig i nærheden) forsøger han at ødelægge noget, og kommer vi ud til ham slår han f.eks. ud efter os. Når "stormen" efter op til en time er raset af, taler vi med ham om det, og bliver ved til han nikker til, at han har forstået det.
Andre gange har vi ikke en time, f.eks. hvis vi skal ud af døren. Den eneste løsning er at bære ham, hvilket han er for tung til, desuden venter jeg mig, er dog ikke så langt henne, så jeg må heller ikke bære ham.
Ofte har vi meget svært ved at komme godt ud af konflikten med vores søn, og det gør os meget kede af det og frustrerede at så mange almindelige-hverdags-nødvendige handlinger kan være så konfliktfyldte. Samtidig er det meget synd for vores søn.
Vi har nogle gange held med at forberede ham på hvad vi forventer af ham. Men langt fra altid. Samtidig tænker vi ikke det kan være rigtigt, at vi skal forberede ham på alle almindelige handlinger, tøj på osv.
Udover at søge hjælp hos dig, følger vi et forsøg i børnehaven ved navn "glade børn". Du kender det sikkert. Det er godt på den måde at der er fokus på stjernestunder, og selvom det ikke kommer frem i dette brev, har vi heldigvis rigtig mange af dem. Men konflikterne og den manglende søvn udfordrer hverdagen.
Glæder os til at høre dine tanker
Mange kærlige hilsner fra et par forældre