Brev:
Overskrider lillesøsters grænser
30. oktober 2013
Alder:
7 år, 3 mdr.
Overskrider lillesøsters grænser
Kære Helen.
Mange tak for dine svar på mine breve ind til videre. Du har i den grad hjulpet med at vende vores fokus mod det som kan hjælpe os i hverdagen. Og nu er jeg her allerede igen med endnu et spørgsmål, de har ligesom hobet sig lidt op.
Denne gang drejer det sig igen om vores ældste søn. Han er grundlæggende en meget omsorgsfuld, kærlig og opmærksom dreng, men indimellem har han en måde at omgås især sin 4 år yngre lillesøster, som er meget uhensigtsmæssig, da han overskrider hendes grænser og ikke respekterer hendes nej.
Han vil rigtig gerne røre, nusse og kramme og det gider hun ikke i nær samme grad. Hvis hun ikke vil, gør han det bare alligevel hvilket resulterer i (forståeligt nok) skrig og skrål fra lillesøster, der også slår ud efter ham eller bider. Det kan så resultere i at storebror tackler afvisningen ved at fjolle sig højlyst væk og fx råbe ”ah hun er et monster”. Når det sker flere gange på en eftermiddag, har vi på et tidspunkt, ud over den uhensigtsmæssige kontakt mellem børnene, også nogle forældre der er godt irriterede over larmen og grædende børn. Vi har forsøgt på mange forskellige måder at hjælpe ham til ikke at agere sådan over for hende, men uden effekt. Det er som om han simpelthen ikke kan la’ værre, som han selv siger så gør hans krop det bare selvom hans hjerne siger at han skal la’ værre. Det kan være at rode i håret når han går forbi hende, kilde hende når hun sidder midt i at lege eller spise.
Han spørger også ofte efter krammere og om hun elsker ham, hvilket hun afviser og vrider sig fri. Hun vil ofte ikke sige farvel til ham om morgenen (måske et vink) og løber forbi ham hen til os hvis vi henter hende i børnehave eller når hun kommer hjem. De holder rigtig meget af hinanden og leger også rigtig godt sammen på andre tidspunkter, derfor ville jeg ønske, at han kunne finde en måde at vise sin kærlighed på, som tog mere hensyn til hendes grænser, så det ikke var afvisning på afvisning.
Jeg håber du har nogle konkrete råd til hvordan vi hjælper ham af med den uhensigtsmæssige adfærd.
Med venlig hilsen