Overskrider lillesøsters grænser

30. oktober 2013

Kategori:
Alder:
7 år, 3 mdr.

Overskrider lillesøsters grænser

Kære Helen.

Mange tak for dine svar på mine breve ind til videre. Du har i den grad hjulpet med at vende vores fokus mod det som kan hjælpe os i hverdagen. Og nu er jeg her allerede igen med endnu et spørgsmål, de har ligesom hobet sig lidt op.

Denne gang drejer det sig igen om vores ældste søn. Han er grundlæggende en meget omsorgsfuld, kærlig og opmærksom dreng, men indimellem har han en måde at omgås især sin 4 år yngre lillesøster, som er meget uhensigtsmæssig, da han overskrider hendes grænser og ikke respekterer hendes nej.

Han vil rigtig gerne røre, nusse og kramme og det gider hun ikke i nær samme grad. Hvis hun ikke vil, gør han det bare alligevel hvilket resulterer i (forståeligt nok) skrig og skrål fra lillesøster, der også slår ud efter ham eller bider. Det kan så resultere i at storebror tackler afvisningen ved at fjolle sig højlyst væk og fx råbe ”ah hun er et monster”. Når det sker flere gange på en eftermiddag, har vi på et tidspunkt, ud over den uhensigtsmæssige kontakt mellem børnene, også nogle ...

Annonce

... forældre der er godt irriterede over larmen og grædende børn. Vi har forsøgt på mange forskellige måder at hjælpe ham til ikke at agere sådan over for hende, men uden effekt. Det er som om han simpelthen ikke kan la’ værre, som han selv siger så gør hans krop det bare selvom hans hjerne siger at han skal la’ værre. Det kan være at rode i håret når han går forbi hende, kilde hende når hun sidder midt i at lege eller spise.

Han spørger også ofte efter krammere og om hun elsker ham, hvilket hun afviser og vrider sig fri. Hun vil ofte ikke sige farvel til ham om morgenen (måske et vink) og løber forbi ham hen til os hvis vi henter hende i børnehave eller når hun kommer hjem. De holder rigtig meget af hinanden og leger også rigtig godt sammen på andre tidspunkter, derfor ville jeg ønske, at han kunne finde en måde at vise sin kærlighed på, som tog mere hensyn til hendes grænser, så det ikke var afvisning på afvisning.

Jeg håber du har nogle konkrete råd til hvordan vi hjælper ham af med den uhensigtsmæssige adfærd.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder