Brev:
Når det mest er mor der dur
21. oktober 2013
Alder:
7 år, 5 mdr.
Når det mest er mor der dur
Kære Helen
Jeg har haft god brug af dine råd tidligere, og nu skriver jeg til dig igen får at få hjælp.
Vi er en familie på mor, far og to piger på henholdsvis 5 og 7 år. De trives begge fint, det går godt med børnehave, skole og venskaber.
Men den ældste pige er ofte afvisende overfor mig og siger hun vil have sin mor. Det sker oftest når vi skal putte, men også når hun skal vækkes, så siger hun tit: "Jeg vil have mor". I løbet af dagen er det mindre udtalt, men jeg fonemmer det hele tiden ligger som en latent følelse i hende, der så kommer til udtryk særligt når hun er træt eller på anden måde i underskud.
Jeg synes jeg er ok med i hverdagslivet med pigerne. Forsøger at dele styringen af "skuden" med min kone. Vi skiftes konsekvent til at putte pigerne, da vi oplevede at den ældste pige altid efter aftensmaden spurgte hvem der skulle putte hende, og blev ked af det, når det ikke var mor. Nu prøver vi at gøre det tydeligt, at vi skiftes. Med til billedet høre nok også, at jeg ingen problemer har med at putte den yngste pige på 5 år, tværdigmod siger hun ofte at det skal være mig der putter og jeg oplever ingen særlige afvisninger fra hende i hverdagen.
Jeg bestræber mig også på, at lave "far-ting" med pigerne, tumle, lave fantasilege, skattejagt og sæbekassebil.
Eneste undtagelse er, at det oftest er moren der afleverer og henter pigerne fra skole og børnehave, da jeg ikke har mulighed for at flexe så meget på mit arbejde.
Men jeg oplever altså, at den ældste pige ofte, dvs. dagligt, afviser mig og min kærlighed. Måske handler det bare om, at hun mest har brug for sin mor, men det skal naturligvis "undersøges" om der er noget jeg/vi kan gøre anderledes for at jeg også duer.
De venligste hilsner
Far