Børnehaven foreslår psykolog

19. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Børnehaven foreslår psykolog

Hej Helen.

Jeg har brug for dit synspunkt.

Min søn født juni 2010, startede i børnehave midt i maj og hader det. Han blev yderligere storebror midt i juni og synes det er helt fint.

Jeg har nu været til opstartssamtale i børnehaven og de vil bringe en psykolog ind i min søns situation.

Kort fortalt...

Han er indtil for ganske nyligt blevet ekstremt ked af det, når jeg skulle aflevere ham (er alenemor så altid mig). Han gik det første lange stykke tid og skulle forsikres af pædagogerne flere gange om dagen om at jeg nok skulle komme og hente ham. Nu går det nogenlunde med at aflevere og han kan godt sætte sig ned og læse bøger, tegne tegninger til mig og hans far (skal være mærket hvem det er til), lave perlekæder/armbånd til sig selv, mig eller hans far (som er min bedste ven og helt med på sidelinien).

Han leger også lidt i sandkassen udenfor, plukker blomster til mig eller samler agern, sådanne småting. Nyder deres morgensamling med snak og sang. Derudover leger han helst ikke med de andre børn og søger trygheden hos de voksne når han er der.

Hjemme og hos hans far er han til gengæld en rigtig Dreng, ...

Annonce

... leger aktivt både ud og inde, sammen med os og alene. Stortrives og er næsten altid glad. Er meget glad for sin mor og skal gerne vide hvor jeg er, men ved han det er han meget udadvendt og glad, naturlig genert men glad.

Min bekymring er nu, at de i børnehaven vil bringe en psykolog ind i det, fordi de vil have ham til at deltage mere og være mere vendt mod de andre børn. Jeg har fuld forståelse for at det vil være godt med nogle gode venskaber og kontakt til andre børn, men jeg er bekymret over at de vil ændre en eller rigtigt velfungerende dreng.

Ud fra tekster og punkter og samtaler jeg har haft med andre, ved jeg at han er HSP, altså en meget sensitiv dreng og han har så vidt jeg kan bedømme en ret høj intelligens. Derfor "gider" han ikke lege almindelige lege med biler og dukker, men elsker at bygge med duplo og andre lignende ting, være praktisk i haven med skovl, spand, kost mm og ellers "hjælpe" med hvad vi voksne nu laver.

Hvordan bør jeg forholde mig? Jeg vil det bedste for min søn, men synes ikke han skal tvinges til at ændre sig bare fordi han ikke er som flertallet og er meget selvstændig.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor