Brev:
Børnehaven foreslår psykolog
19. oktober 2013
Alder:
3 år, 4 mdr.
Børnehaven foreslår psykolog
Hej Helen.
Jeg har brug for dit synspunkt.
Min søn født juni 2010, startede i børnehave midt i maj og hader det. Han blev yderligere storebror midt i juni og synes det er helt fint.
Jeg har nu været til opstartssamtale i børnehaven og de vil bringe en psykolog ind i min søns situation.
Kort fortalt...
Han er indtil for ganske nyligt blevet ekstremt ked af det, når jeg skulle aflevere ham (er alenemor så altid mig). Han gik det første lange stykke tid og skulle forsikres af pædagogerne flere gange om dagen om at jeg nok skulle komme og hente ham. Nu går det nogenlunde med at aflevere og han kan godt sætte sig ned og læse bøger, tegne tegninger til mig og hans far (skal være mærket hvem det er til), lave perlekæder/armbånd til sig selv, mig eller hans far (som er min bedste ven og helt med på sidelinien).
Han leger også lidt i sandkassen udenfor, plukker blomster til mig eller samler agern, sådanne småting. Nyder deres morgensamling med snak og sang. Derudover leger han helst ikke med de andre børn og søger trygheden hos de voksne når han er der.
Hjemme og hos hans far er han til gengæld en rigtig Dreng, leger aktivt både ud og inde, sammen med os og alene. Stortrives og er næsten altid glad. Er meget glad for sin mor og skal gerne vide hvor jeg er, men ved han det er han meget udadvendt og glad, naturlig genert men glad.
Min bekymring er nu, at de i børnehaven vil bringe en psykolog ind i det, fordi de vil have ham til at deltage mere og være mere vendt mod de andre børn. Jeg har fuld forståelse for at det vil være godt med nogle gode venskaber og kontakt til andre børn, men jeg er bekymret over at de vil ændre en eller rigtigt velfungerende dreng.
Ud fra tekster og punkter og samtaler jeg har haft med andre, ved jeg at han er HSP, altså en meget sensitiv dreng og han har så vidt jeg kan bedømme en ret høj intelligens. Derfor "gider" han ikke lege almindelige lege med biler og dukker, men elsker at bygge med duplo og andre lignende ting, være praktisk i haven med skovl, spand, kost mm og ellers "hjælpe" med hvad vi voksne nu laver.
Hvordan bør jeg forholde mig? Jeg vil det bedste for min søn, men synes ikke han skal tvinges til at ændre sig bare fordi han ikke er som flertallet og er meget selvstændig.
Hilsen