Brev:
Høre efter hvad der bliver sagt
18. oktober 2013
Alder:
3 år, 1 mdr.
Høre efter hvad der bliver sagt
Kære Helen.
Vi har en rigtig sød, kærlig og imødekommende dreng, som lige er blevet 3 år – men vi kan også godt mærke, at han for alvor er kommet i børnehave og har nået selvstændighedsalderen, og at vi pludselig bliver nødt til aktivt at forholde os til opdragelse på en helt anden måde, end vi har været vant til tidligere…
En af de ting, som vi drøfter meget for tiden, er det her med at gøre, hvad der bliver sagt – eller manglen på samme også :o) Det kan fx handle om at komme, når man kalder (hvis han fx skal pusles, spise aftensmad el.lign.), og det kan handle om at stoppe med en given adfærd, når vi beder ham om det (fordi den er uhensigtsmæssig, farlig el.lign.). Vi skal ofte sige det flere gange (men forsøger at gøre det uden at råbe eller blive sure), og nogle gange også gøre noget mere håndgribeligt som at tage ham i hånden og guide ham ud til puslebordet.
Vi bliver nogle gange meget i tvivl om, om det handler om, at han ikke hører efter, fordi han er opslugt af noget andet, og at han bare bliver grebet/lader sig distrahere af alt muligt andet, der er meget sjovere og mere spændende, end det vi vil have ham til – eller om det handler om en mangel på respekt for os… Hvad er normalt og forventeligt for den alder? Og hvordan håndterer vi bedst sådanne situationer? Vi ønsker jo ikke, at det handler om manglende på respekt for os, da situationerne dermed formentlig kun kan blive mere konfliktfyldte og voldsomme med alderen…
Mange hilsener,
M.