Frygtsom og bekymret 3-årig

18. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Frygtsom og bekymret 3-årig

Kære Helen.

Vores dreng har altid gerne villet være tæt på os (og i mange perioder især mig). Fra han var helt lille, reagerede han ofte negativt på at blive lagt for sig selv, han kunne næsten kun falde i søvn på arm eller på anden måde hos os, og han har altid haft et stort fysisk kontaktbehov og stimulationsbehov.

Han har heller aldrig leget særlig meget selv. Men jeg synes nu, at der hele tiden sker lidt på den front – små intervaller, hvor han kører lidt med en bil selv, sidder lidt på sit værelse og synger en sang, rutcher lidt i haven el.lign. Han er også godt i gang med sin selvstændighed på mange måder – der er en lang række ting, han gerne vil selv, og han har mange tydelige holdninger og ønsker til tingene. Samtidig er han aktiv og initiativrig, og er vi fx til gymnastik, suser han rundt, taler med de fleste, finder på ting etc. – så længe han hele tiden ved, at jeg er med ved siden af.

Men han er samtidig også meget frygtsom og vil ikke begive sig ud i særligt meget alene. Vi skal typisk være med og ikke bare være der, men være med lige ved siden af… Et hyppigt eksempel er fx at skulle ind på sit eget værelse og hente noget, hvis vi leger sammen i stuen (værelset ligger i forlængelse af stuen kun adskilt af en lille entre), hvor han ikke vil gå derind selv. Hvis vi spørger ham hvorfor, siger han, at han er bange for, at der kommer en ræv, en haj, et uhyre, et monster, et rumskib el.lign. Han er også meget bange for, at nogle af de førnævnte ting skulle komme og tage hans ting, hvis han går fra dem, og så skal vi passe godt på dem imens, og han spørger os mange gange om, om vi nu passer på dem. Hvis vi af og til ikke er i samme rum, kan han sige ”Mor” ca. en gang hver 20. sekund for at høre, hvor jeg er… Og hvis han ved, at vi alle skal ud af døren til noget snart, kan han sige en række gange, at nu må vi ikke gå uden ham!

Den anden dag, da han blev ...

Annonce

... passet af min mor hjemme hos dem, ville han også gerne flytte hele sin togbane ud lige ved siden af opvaskemaskinen, mens min mor tømte den, i stedet for at lege med den på stuegulvet 5 meter væk.

Jeg bliver nogle gange bekymret for, om han har en utryg tilknytning til os, eller om det er normalt for alderen? Jeg synes, at mange af hans jævnaldrende begiver sig ud i mange ting selv på legepladsen, på deres værelse etc… Pædagogerne i børnehaven har ikke kommenteret noget – ved hans 3-års samtale tidligere i denne uge fik vi tværtimod at vide, at han var en tryg, robust dreng, som var rigtig god til at lege og til at skabe relationer med de andre børn. Men hvordan opfører et utrygt tilknyttet barn sig typisk, når forældrene ikke er der? Om morgenen ved aflevering kan han dog kun afleveres over i favnen/på skødet af en af de voksne, da han ellers begynder at græde og løbe efter mig, og det har de bedt os om at arbejde på at ændre - men de fortæller, at han meget hurtigt hopper ned for at lege derefter…

Nogle gange glemmer han også sin frygt – som ved puttetid, hvor han pludselig finder på, at der er noget fra sit værelse, som han gerne vil have med i seng (han sover i sin egen seng hos os, da vi alle synes, det er hyggeligst på den måde) og selv løber hele vejen fra soveværelset, gennem stuen og ind på sit værelse uden at blinke. Så bliver også nogle gange i tvivl om, hvor meget der er bekvemmelighed, og at det selvfølgelig er hyggeligt at være sammen med os, og hvor meget der er reel frygt?

Jeg håber, at du kan hjælpe med nogle gode råd til, hvordan vi bedst kan møde og anerkende ham i, at han har det, som han har det, men omvendt også støtte ham og give ham tiltroen til, at han godt kan ting selv? At verden er et trygt sted at begive sig ud i, og at vi aldrig ville hverken gå fra ham eller sende ham ud i noget, som vi ikke kan stå inde for?

Mange hilsener,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi