Brev:
Tøj og mad
1. september 2013
Alder:
4 år
Tøj og mad
Hej Helen.
Et spørgsmål angående min datter som lige er fyldt 4 år.
Min datter nægter at spise kød, hun kan godt lide fisk, og kylling, hvilket jeg oftest serverer, tror egentlig ikke hun er kræsen, men vil helst spise rugbrød og boller uden noget, eller ris og spaghetti og grøntsager. Hun spiser stort set kun kulhydrater hvilket ernæringsmæssigt ikke er hensigtsmæssig. Vi spiser sundt og varieret, ikke sukker og slik.
Så hvad gør vi?
Hun er meget sensitiv og reagere stærkt når hun er sulten bl.a. derfor vil det være godt med protein til at stabilisere blodsukkeret.
Vi har ligedes store problemer med tøj. Tøj ender altid i hyl og skrig. Hun vælger selv tøj om aftenen. men alt driller når hun skal have det på. Det gælder på alle tidspunkter om dagen. Hun er meget dygtig og kan selv tage alt på. Alligevel hjælper jeg altid hvis beder om det det sidder forkert , klør stikker, er grimt os v. skoene klemmer og skal lukkes på en bestemt måde. Jeg forsøger virkelig at anerkende hende og møde hende, men det tager mere og mere overhånd, så hvordan får jeg på en anerkende måde stoppet det tøj mareridt? er så slidt op at evindelige tøj konflikter med gråd og tårer.
Det skal nævnes at hendes far har haft en depression og jeg er totalt angst for om hun lider under det. Så jeg har brug for råd til at sætte grænser anerkendende, men så denne adfærd stopper for det er ikke til at klare længere. Det er synd for hende for bedsteforældrene synes også hun er ved at være træls.
Jeg har brug for at hun hører efter, at konflikterne stopper, men samtidig at hendes grænser respekteres. Har dårlig samvittighed, pga fars sygdom, som har givet lidt presset stemning. Så set i det lys tror jeg det er derfor jeg har svært ved at vurdere, hvordan jeg skal tage den kamp med hende.
Tak for altid gode råd.
Hilsen
frustreret presset mor