Søskende - storebror og lillebror

29. august 2013

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søskende - storebror og lillebror

Hej Helen

Vi kunne godt bruge dine tanker om vores store dreng på 4 og hans forhold til lillebror på knap 1 år.

Storebror har siden lillebror blev født generelt været rigtig glad for ham. Igennem de sidste måneder (3-4) synes vi dog at hans tolerance overfor lillebror er blevet mindre og mindre. Egentlig synes vi det er lidt hårdt at se (uden at vi lader storebror mærke det). Det er hårdt fordi man jo egentlig bare gerne vil at de gerne vil hinanden gensidigt. Det er bare slet ikke det vi oplever llge nu. Det er splitsekunder på en dag hvor storebror giver lillebror positiv opmærksomhed. Resten af tiden er lillebror nærmest luft for storebror og virker til bare at være generende og irriterende.

Lillebror er rigtig glad for storebror. Han vil gerne være hvor han er og kravler gerne hen og op på ham. Lillebror har kunnet kravle omkring siden han var 7 mdr. så siden dengang har han jo været lidt en "trussel" for storebror ift. legetøj mm for lillebror vil selvfølgelig gerne have fat i det som storebror sidder med. Vi forsøger at tage lillebror væk når storebror giver udtryk for det, men forsøger også indimellem at snakke med ham om at lillebror også skal have lov at være der og siger fx at han kan finde noget andet legetøj til ham.

Vi får også storebror til nogle gange at gå op på værelset eller til at sætte sig op til spisebordet med sit legetøj for der kan han være i fred. Vi synes at vi ...

Annonce

... hele vejen igennem har været opmærksomme på at give storebror masser af opmærksomhed så han ikke har følt sig overset og ladet ham vide at vi elsker ham! Vi snakker med ham om at lillebror er så glad for ham, og at det er derfor at han hele tiden gerne vil være hvor han er. Vi prøver også at sætte ord på for ham ift at det var også træls at lillebror tog den eller gjorde det og "han kan også være irriterende ham lillebror"...

Men som sagt så er der efterhånden ingen tolerance overfor lillebror. Lillebror skal bare nærme sig storebror og så begynder han at råbe op om at han skal gå væk, vi skal tage ham væk, nej lillebror osv. Hvis lillebror kravler op til ham/på ham så begynder han at græde, fordi han mener det gjorde ondt og at lillebror skubbede eller at lillebror slår. (Gråden er højlydt men "falsk" hvis du forstår)...

Vi har snakket om det kan være hans alder der gør at han er som han er lige nu? Om det er normalt og hvad man kan forvente især ift søskendeforhold deres alder taget i betragtning? Hvornår man kan forvente at der kan begynde at være noget søskende med/modspil og mere kærlighed? Det vi jo kan være bange for er at storebror er som han er fordi han har det svært, som reaktion på at blive storebror, fordi han føler sig overset eller lign og derfor reagere som han gør overfor lillebror. Er der andet vi kan gøre tænker du?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
forældrene:-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke