Brev:
Belønning
29. august 2013
Alder:
3 år, 9 mdr.
Belønning
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar. Jeg er dog lidt ked af, at du har opfattelsen at vi skælder meget ud. Det forsøger vi virkelig ikke at gøre, og vi synes egentlig også at det lykkes meget godt det meste af tiden. Det er som jeg skrev, mest når jeg er alene med ungerne, at bølgerne går lidt for højt, og storebror giver lillebror nogle prygl. Det er det jeg for det meste skælder ud over.
Men vi har begge taget dine ord til os og forsøger at være endnu bedre til at undgå konflikterne. Jeg har også reserveret nogle af de bøger, som du nævnte, på biblioteket, og jeg glæder mig til at læse dem og blive klogere :)
Min veninde nævnte at hun og hendes mand (som har en dreng på S's alder) bruger et belønningssystem i et forsøg på at undgå de daglige konflikter, og jeg synes at ideen virker god. Hos os er konflikterne at tage tøj af/på, spise morgenmad, komme ind og spise aftensmad, rydde op og lign. En glad smiley hvis han gør tingen, ingen smiley hvis han ikke gør og en sur smiley hvis han er uretmæssigt hård ved lillebror.
Er han overhovedet stor nok til at forstå den slags system, og hvilken slags belønning kunne være en god ide? Jeg tænker en is eller lidt slik i weekenden (vi har ingen fast slikdag, som han ser frem til), eller måske lidt penge, som han kan spare sammen og købe noget for senere, eller er dette for abstrakt for ham?
Med venlig hilsen
Mette