Hører ikke efter og slår/sparker

22. august 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Hører ikke efter og slår/sparker

Kære Helen,

Vi har nogle problemer med vores store dreng, S, på snart 4 år, som jeg håber at du kan hjælpe med en løsning på.

Det ene drejer sig om, at han ikke hører efter og gør som vi beder ham om. Det er trættende at have daglige konfikter om ting, som efterhånden burde være rutiner og ikke så meget til diskussion, f.eks. at han skal have tøj på inden morgenmad, at han skal have børstet tænder bagefter, at han skal vaske hænder inden spisetid osv.

Jeg forsøger så vidt muligt at sende "forsvarsler" ud (f.eks. når jeg har fået tøj på, er det din tur), men det har ikke den store effekt. Jeg prøver også med en blanding af lovning på "belønning" (hvis du skynder dig i nattøjet, kan vi læse en rigtig god godnathistorie) og "trusler" (hvis du ikke kommer nu, så når du ikke at lege mere inden sengetid), det hjælper lidt på lysten til gøre tingene med det samme, men absolut ingen skudsikker løsning. At konkurrere f.eks. med far om hvem der kommer først i tøjet virker næsten altid, men vi kan jo ikke lave konkurrencer om det hele :)

Jeg er så træt af at sige tingene en million gange, far ligeså, og det giver så dårlig stemning. S er god til at lege for sig selv og kan ofte være så optaget at han slet ikke hører hvad vi siger (det genkender jeg fra mig selv), men nogle gange virker det som om at han bevidst ignorerer os.

Kan du komme med forslag som vi ikke har prøvet?

Det andet problem er, at han er noget hård ved sin lillebror på knap 1 år. De holder begge meget af hinanden, det er der ingen tvivl om, og leger ofte fint sammen. Men hvis det stod til J, skulle de lege sammen hele tiden, og det er naturligvis i orden at S ikke gider det. Han har muligheder for f.eks. at gå op på sit værelse eller lege i ...

Annonce

... sofaen, hvor J ikke kan komme til, og det beder jeg ham om at benytte sig af. Hvis han ikke kan klare sig, kan han altid kalde på en af os.

Men han slår, sparker, kradser, skubber J og råber ad ham, nogle gange, hvis han tager hans legesager, men lige så ofte helt umotiveret, f.eks. hvis J bare kigger i hans retning eller kommer for tæt på, uden dog at gøre noget. Vi ligger tit og hygger os alle fire i vores seng om morgenen, inden vi står op, men det ender desværre jævnligt kedeligt fordi S slår eller sparker fuldstændig umotiveret, både os og J, til trods for at han selv, hvis han vågner først, gerne vil have at vi skal vække J.

Vi vil slet ikke tolerere at han gør ting mod andre, som gør ondt, og vi bliver vrede på ham og giver ham en timeout på værelset eller i bryggerset, hver gang han gør det. Han græder og siger "jeg gør det heller ikke mere", men det gør han jo, nogle gange få minutter efter.

Jeg tror at det drejer sig om opmærksomhed. Min mand er væk to dage om ugen på arbejde i en anden by, og det er særligt slemt, når jeg er alene med dem. Det har jeg lige været i tre dage, og i går følte jeg ikke at jeg bestilte andet end at skælde ud hele eftermiddagen.

Jeg føler mig som en elendig mor, når jeg skælder ud, for det er jeg virkelig ikke tilhænger af, men jeg er i vildrede over hvordan jeg/vi skal tackle, at S nogle gange bruger J som sin personlige boksebold.

Vi er opmærksomme på at give ham individuel opmærksomhed, bl.a. begynder jeg til rytmik med ham igen, og min mand bygger Lego med ham i weekenden. Vi forsøger også at engagere ham i at hjælpe derhjemme, f.eks. med borddækning og roser ham, når han en sjælden gang gider.

Hvordan bør vi tackle, at han slår osv.?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!