Fluesmækkerforklaring og farlige eventyr

13. august 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Fluesmækkerforklaring og farlige eventyr

Hej Helen

Vi prøver at lære vores datter på næsten 3 at hun ikke må trampe på snegle og andre insekter da de ikke kan lide det og ikke kan "repareres" bagefter. Det er ikke noget hun gør meget, men nogle gange synes hun vist det er lidt spændende at træde på dem eller sparke ud efter dem. Ellers vil jeg sige at hun generelt er glad for dyr. Vi har ikke selv (udover fluer og mosegrise), men dagplejeren havde kat og bedsteforældrene hund.

Dilemmaet kommer så nu hvor vi har fået en del fluer indenfor og render rundt med fluesmækkeren. For vores datter er meget velformuleret og spørger (naturligt nok) hvorfor vi smækker dem. Vi siger at det er fordi de ikke skal være indenfor og ikke selv kan finde ud af at komme ud. Der var så en lille flue hvor hun mente det var en babyflue så den skulle vi ikke smække. Og bagefter måtte vi heller ikke smække de store for "de kan ikke li' det og de kan ikke repareres". Ja hvad siger man så til det? Jeg synes jo ikke fluerne skal have lov at flyve rundt men vil heller ikke gøre hende ked af det.

Hvad vil du foreslå?

Jeg gruer også for den dag hvor det går op for hende at når vi spiser kød og snakker om kyllingekød og kokød så har det krævet aflivning af et dyr - mælk fra koen og uld fra fåret er jo "fredeligt" nok men jeg tror det andet ville chokere hende noget.

Lidt i samme boldgade men med en anden vinkel så synes jeg der er mange børnehistorier og børnesange som er aldeles børneuegnede fordi de handler om død. ...

Annonce

... F.eks. højt på et træ en krage, i en skov en hytte lå, mallebrok er død i krigen mv. Og historier som rødhætte. Hun har en billedbog med rødhætte hvor vi har læst den op som at ulven driller rødhætte og råber højt på det billede hvor gabet spærres op (velvidende at den jo på et tidspunkt vil blive læst normalt i dagpleje og nu børnehave). Ikke desto mindre har hun bedt os lægge bogen væk og bryder sig ikke om den fordi ulven råber. Og i pixibogen hvor der er et billede af hele kragens familie der græder til begravelsen spørger hun hvorfor de græder hvortil vi har svaret at det er fordi kragen er blevet syg og det synes de er synd. Jeg synes godt nok det er tidligt at skulle konfronteres med den slags.

Min far døde et år inden hun blev født og ham har vi ikke snakket om endnu. Selvfølgelig skal hun høre om ham på et tidspunkt og hvis en af dem hun kender døde skulle hun selvfølgelig have en forklaring men jeg tænker at hun ikke har kendt min far og at det ikke er noget hun får noget positivt ud af at høre om nu. Når hun bliver lidt ældre kommer hun såmænd selv og spørger hvorfor der er en farmor og farfar men kun en mormor når nu de andre også har en morfar. Og hun skal helt klart også høre om ham så det er ikke for at glemme ham, men jeg synes som sagt ikke hun vinder noget ved at skulle høre om det lige nu.

Hvad tænker du om det?

Glæder mig til at høre dine tanker.

Med venlig hilsen

En mor - der synes de små tids nok kan blive konfronteret med ting fra voksenlivet

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder