Brev:
Fluesmækkerforklaring og farlige eventyr
13. august 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Fluesmækkerforklaring og farlige eventyr
Hej Helen
Vi prøver at lære vores datter på næsten 3 at hun ikke må trampe på snegle og andre insekter da de ikke kan lide det og ikke kan "repareres" bagefter. Det er ikke noget hun gør meget, men nogle gange synes hun vist det er lidt spændende at træde på dem eller sparke ud efter dem. Ellers vil jeg sige at hun generelt er glad for dyr. Vi har ikke selv (udover fluer og mosegrise), men dagplejeren havde kat og bedsteforældrene hund.
Dilemmaet kommer så nu hvor vi har fået en del fluer indenfor og render rundt med fluesmækkeren. For vores datter er meget velformuleret og spørger (naturligt nok) hvorfor vi smækker dem. Vi siger at det er fordi de ikke skal være indenfor og ikke selv kan finde ud af at komme ud. Der var så en lille flue hvor hun mente det var en babyflue så den skulle vi ikke smække. Og bagefter måtte vi heller ikke smække de store for "de kan ikke li' det og de kan ikke repareres". Ja hvad siger man så til det? Jeg synes jo ikke fluerne skal have lov at flyve rundt men vil heller ikke gøre hende ked af det.
Hvad vil du foreslå?
Jeg gruer også for den dag hvor det går op for hende at når vi spiser kød og snakker om kyllingekød og kokød så har det krævet aflivning af et dyr - mælk fra koen og uld fra fåret er jo "fredeligt" nok men jeg tror det andet ville chokere hende noget.
Lidt i samme boldgade men med en anden vinkel så synes jeg der er mange børnehistorier og børnesange som er aldeles børneuegnede fordi de handler om død. F.eks. højt på et træ en krage, i en skov en hytte lå, mallebrok er død i krigen mv. Og historier som rødhætte. Hun har en billedbog med rødhætte hvor vi har læst den op som at ulven driller rødhætte og råber højt på det billede hvor gabet spærres op (velvidende at den jo på et tidspunkt vil blive læst normalt i dagpleje og nu børnehave). Ikke desto mindre har hun bedt os lægge bogen væk og bryder sig ikke om den fordi ulven råber. Og i pixibogen hvor der er et billede af hele kragens familie der græder til begravelsen spørger hun hvorfor de græder hvortil vi har svaret at det er fordi kragen er blevet syg og det synes de er synd. Jeg synes godt nok det er tidligt at skulle konfronteres med den slags.
Min far døde et år inden hun blev født og ham har vi ikke snakket om endnu. Selvfølgelig skal hun høre om ham på et tidspunkt og hvis en af dem hun kender døde skulle hun selvfølgelig have en forklaring men jeg tænker at hun ikke har kendt min far og at det ikke er noget hun får noget positivt ud af at høre om nu. Når hun bliver lidt ældre kommer hun såmænd selv og spørger hvorfor der er en farmor og farfar men kun en mormor når nu de andre også har en morfar. Og hun skal helt klart også høre om ham så det er ikke for at glemme ham, men jeg synes som sagt ikke hun vinder noget ved at skulle høre om det lige nu.
Hvad tænker du om det?
Glæder mig til at høre dine tanker.
Med venlig hilsen
En mor - der synes de små tids nok kan blive konfronteret med ting fra voksenlivet