Brev:
Temperament - 17 mdr.
8. august 2013
Alder:
17 mdr.
Temperament - 17 mdr.
Hej Helen
Så er jeg igen på banen for lige at få et godt råd med på vejen. Tak for dine råd ang. mad og spisning, det var brugbart.
Vores dreng som nu knap er 17 måneder er begyndt at blive en meget temperamentsfuld herre. Hvis vi gør noget, han ikke vil, så kan han give han sig til at skrige højlydt. F.eks. vil han ikke have skiftet ble. Så snart han lægges på puslebordet (eller gulvet) giver han sig til at sparke, protestere eller skrige højlydt. Nogle gange kan man her aflede ham, ved snak eller sang, andre gange er det ikke noget der hjælper. (Og han vejer ikke helt "nok" til at kunne gå over til bukseble, så han kan stå op og få skiftet ble).
I dag skulle han ind (havde været ude og lege) og skulle i bad. Han blev stiktosset og jeg måtte bære ham ind, og han skreg og vred sig som en orm, da han skulle have tøjet af. Han holdt først op da han kom ned i badevandet.
Disse "skrigeanfald" kommer også nogle gange, hvis han gerne vil have vores opmærksomhed, og andre gange ud af "den blå luft", hvor han pludselig giver sig til at skrige skingert, selvom han lige legede rigtig godt enten med sig selv eller os.
Ofte vil han ikke stoppe, når vi beder ham om det, men bliver ved. Så får han en time out på værelset, hvor vi sætter ham ind i hans seng. Så går vi ind og henter ham, når han har "skreget" af.
Når han skriger er det ikke fordi han er ked af det, vi kan godt høre forskel. Det virker bare som om at "han skal prøve os af".
Men jeg synes det er irriterende når han er sådan, og når han bare bliver ved, f.eks. hvis han skal have skiftet ble, så kan jeg godt mærke at jeg bliver rigtig sur på ham. Og så føler man sig lidt utilstrækkelig, fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tackle det. Men jeg har heller ikke lyst til at have en dreng, der bare kan skrige, og så få sin vilje.
Måske er det bare udtryk for at han viser mere selvstændighed. Han er også begyndt at blive noget selektiv med hvad han vil spise. Han har ikke tidligere været kræsen, men nu vil han f.eks. pludselig ikke have havregrød, selvom han er vant til at spise det, eller ikke spise kartofler. Til aftensmad kan han godt blive sur, hvis vi serverer noget (vi ved at han kan lide det), og han så ikke vil have det.
I dagplejen (jeg ved ikke om det hænger sammen med hans humør/skrigeri) fortæller hans dagplejemor at han af og til har dage, hvor han nemt bliver ked af det, hvis de andre børn kommer "lidt for tæt" på, eller de græder. (han er glad for sin dagplejemor), og han kan være svært at trøste. De sidste par gange de har været sammen med en anden dagplejemor, har han ikke rigtigt kunne kapere at der har været så mange børn. Så har han også været ked af det.
Men indtil videre er han også enebarn, så derhjemme er han jo vant til få alt opmærksomheden.
Det blev måske en lang smøre, men har du nogle gode råd til hvordan vi kan hjælpe/opdrage ham på en kærlig måde, men også giver ham regler og faste rammer?
Med venlig hilsen
Rikke