Temperament - 17 mdr.

8. august 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Temperament - 17 mdr.

Hej Helen

Så er jeg igen på banen for lige at få et godt råd med på vejen. Tak for dine råd ang. mad og spisning, det var brugbart.

Vores dreng som nu knap er 17 måneder er begyndt at blive en meget temperamentsfuld herre. Hvis vi gør noget, han ikke vil, så kan han give han sig til at skrige højlydt. F.eks. vil han ikke have skiftet ble. Så snart han lægges på puslebordet (eller gulvet) giver han sig til at sparke, protestere eller skrige højlydt. Nogle gange kan man her aflede ham, ved snak eller sang, andre gange er det ikke noget der hjælper. (Og han vejer ikke helt "nok" til at kunne gå over til bukseble, så han kan stå op og få skiftet ble).

I dag skulle han ind (havde været ude og lege) og skulle i bad. Han blev stiktosset og jeg måtte bære ham ind, og han skreg og vred sig som en orm, da han skulle have tøjet af. Han holdt først op da han kom ned i badevandet.

Disse "skrigeanfald" kommer også nogle gange, hvis han gerne vil have vores opmærksomhed, og andre gange ud af "den blå luft", hvor han pludselig giver sig til at skrige skingert, selvom han lige legede rigtig godt enten med sig selv eller os.
Ofte vil han ikke stoppe, når vi beder ham om det, men bliver ved. Så får han en time out på værelset, hvor vi sætter ham ind i hans seng. Så går vi ind og henter ham, når han har "skreget" af.

Når han skriger er det ikke fordi han er ked af det, vi kan godt høre forskel. Det virker bare som om at "han skal prøve os af".

Men jeg synes ...

Annonce

... det er irriterende når han er sådan, og når han bare bliver ved, f.eks. hvis han skal have skiftet ble, så kan jeg godt mærke at jeg bliver rigtig sur på ham. Og så føler man sig lidt utilstrækkelig, fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg skal tackle det. Men jeg har heller ikke lyst til at have en dreng, der bare kan skrige, og så få sin vilje.

Måske er det bare udtryk for at han viser mere selvstændighed. Han er også begyndt at blive noget selektiv med hvad han vil spise. Han har ikke tidligere været kræsen, men nu vil han f.eks. pludselig ikke have havregrød, selvom han er vant til at spise det, eller ikke spise kartofler. Til aftensmad kan han godt blive sur, hvis vi serverer noget (vi ved at han kan lide det), og han så ikke vil have det.

I dagplejen (jeg ved ikke om det hænger sammen med hans humør/skrigeri) fortæller hans dagplejemor at han af og til har dage, hvor han nemt bliver ked af det, hvis de andre børn kommer "lidt for tæt" på, eller de græder. (han er glad for sin dagplejemor), og han kan være svært at trøste. De sidste par gange de har været sammen med en anden dagplejemor, har han ikke rigtigt kunne kapere at der har været så mange børn. Så har han også været ked af det.

Men indtil videre er han også enebarn, så derhjemme er han jo vant til få alt opmærksomheden.

Det blev måske en lang smøre, men har du nogle gode råd til hvordan vi kan hjælpe/opdrage ham på en kærlig måde, men også giver ham regler og faste rammer?

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder