Vrede og frustration

8. august 2013

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vrede og frustration

Kære Helen,

Vi har en lille dreng på 17 måneder, som er begyndt at blive meget morsyg og få nogle voldsomme vredes/frustrationsudbrud, hvor han græder som pisket. Det kan komme fra det ene øjeblik til det andet, og kan forårsagen af f.eks. at morgengrøden ikke kommer prompte, fordi den lige skal køle af. Så bliver han komplet ulykkelig. Det er heller ikke altid vi lige kan gætte, hvorfor han bliver vred eller ked af det, men han virker sommetider vældig frustreret.

Han er som regel mest følsom om morgenen, hvor eftermiddagene er bedre, efter at han har sovet middagslur.

Vi har lige haft 3 ugers ferie (vi er i sidste uge nu, og han skal tilbage i dagpleje mandag). Inden ferien blev han sløj med feber og hoste, men selv da feberen havde lagt sig, måtte han ringes hjem, fordi han ikke ville sove hos dagplejemor og ...

Annonce

... blev meget ulykkelig.

Han er normalt både glad og tryg hos dagplejemor, og ind til for 4 uger siden (før han blev sløj lige inden vores ferie) løb han bare glad ind og legede, så troede at det var fordi han stadig ikke var helt frisk efter sygdommen, men nu er jeg ikke så sikker. Måske er han inde i en periode, hvor han er mere følsom. Er det normalt?

Jeg er nervøs for at skulle aflevere ham på mandag, hvis hun skal igennem de formiddage, vi for tiden oplever.
Jeg ved ikke helt, hvordan vi griber det an. Kan vi hjælpe ham på en eller anden måde, eller er det bare noget han skal igennem?

Vi kan jo ikke holde ham hjemme blot fordi han er ved at tage et tigerspring, hvis det er det det er og som udgangspunkt er vi jo nødt til at tage på arbejde, selvom vi naturligvis henter ham, hvis hun ringer.

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!