At blive fjernet fra alt det kendte

10. juli 2013

Kategori:
Alder:
14 mdr.

At blive fjernet fra alt det kendte

Kaere Helen,

Vores lille familie er desvaerre kommet I den situation, at jeg skal forlade Uganda og dermed, ogsaa min datters far og hendes barnepige samt selvfoelgelig alle andre mennesker hun kender, den lejlighed hun har boet I siden hun blev foedt osv. Hendes far og jeg er stadig sammen, men med de regler for visum vi har I Danmark, ved jeg endnu ikke hvornaar han kan komme til Danmark og besoege os.

Vi ankommer I slut juli og hun skal starte indkoering I dagpleje den 1. August (vi har god tid til indkoering).

Jeg kunne godt taenke mig at hoere nogle af dine tanker I forhold til de skift min datter kommer til at opleve nu. Alt vil jo vaere helt nyt; ny mad, nyt klima, nyt hjem, nye mennesker..…ja alt nyt.

Min stoerste bekymring er jo selvfoelgelig at hun “mister” 2 ud af 3 primaere omsorgspersoner fra den ene dag til den anden. Hendes far og jeg har nok en meget traditional foraeldre rolle fordeling. Jeg er den hun soeger hvis hun har slaaet sig eller bliver forskraekket, eller hvis hun er traet og har brug for ro, vi leger med klodser og dukker og bamser og foerer nogle spaendende ”samtaler” henover :). Far leger alle de vilde lege og synger og danser og driller og forskraekker og min datter ELSKER sin far. Vi overlapper selvfoelgelig ogsaa hinanden, men kvalitativt har vi to meget forskellige forhold til hende og hun bruger os aktivt til ...

Annonce

... noget forskelligt naar vi begge er hjemme.

Jeg har taenkt over at faa far til at lave nogle videoer hvor han laeser nogle historier hoejt og synger nogle sange og saa vil vi selvfoelgelig skype alt det som de praktiske omstaendigheder tillader.

Jeg har selvfoelgelig reserveret en meget stor del af kuffertpladsen til hendes ting, saa hun faar langt det meste af sit legetoej med sig, hendes sengetoej, hendes sengerend osv. Hun har en dukke og en bamse som hun kalder ved navn og som hun er meget glad for saa I det mindset vil hun forhaabentlig ogsaa kunne finde tryghed I noget af det kendte legetoej.

Jeg synes generelt hun er en pige med meget krudt bagi og der skal meget til at slaa hende ud af kurs. Hun er for det meste lidt forbeholden i starten naar hun moeder nye mennesker, men varmer hurtigt op og kan lide langt de fleste menesker hun moeder. Naar vi er nye steder, orienterer hun sig lige fra mors eller fars favn og saa loeber hun ellers ud og udforsker. Paa den maade tror jeg hun har et godt udgangspunkt for at ”klare” et saadant skift, men puha jeg synes det er meget nyt hun skal forholde sig til og meget trygt der fosvinder paa een gang.

Jeg kan jo daarligt forberede hende med den alder hun har, men er der nogle ting jeg kan goere for at goere det nemmere for hende og er der nogle ting, jeg skal vaere saerligt opmaerksom paa.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire