Brev:
At blive fjernet fra alt det kendte
10. juli 2013
Alder:
14 mdr.
At blive fjernet fra alt det kendte
Kaere Helen,
Vores lille familie er desvaerre kommet I den situation, at jeg skal forlade Uganda og dermed, ogsaa min datters far og hendes barnepige samt selvfoelgelig alle andre mennesker hun kender, den lejlighed hun har boet I siden hun blev foedt osv. Hendes far og jeg er stadig sammen, men med de regler for visum vi har I Danmark, ved jeg endnu ikke hvornaar han kan komme til Danmark og besoege os.
Vi ankommer I slut juli og hun skal starte indkoering I dagpleje den 1. August (vi har god tid til indkoering).
Jeg kunne godt taenke mig at hoere nogle af dine tanker I forhold til de skift min datter kommer til at opleve nu. Alt vil jo vaere helt nyt; ny mad, nyt klima, nyt hjem, nye mennesker..…ja alt nyt.
Min stoerste bekymring er jo selvfoelgelig at hun “mister” 2 ud af 3 primaere omsorgspersoner fra den ene dag til den anden. Hendes far og jeg har nok en meget traditional foraeldre rolle fordeling. Jeg er den hun soeger hvis hun har slaaet sig eller bliver forskraekket, eller hvis hun er traet og har brug for ro, vi leger med klodser og dukker og bamser og foerer nogle spaendende ”samtaler” henover :). Far leger alle de vilde lege og synger og danser og driller og forskraekker og min datter ELSKER sin far. Vi overlapper selvfoelgelig ogsaa hinanden, men kvalitativt har vi to meget forskellige forhold til hende og hun bruger os aktivt til noget forskelligt naar vi begge er hjemme.
Jeg har taenkt over at faa far til at lave nogle videoer hvor han laeser nogle historier hoejt og synger nogle sange og saa vil vi selvfoelgelig skype alt det som de praktiske omstaendigheder tillader.
Jeg har selvfoelgelig reserveret en meget stor del af kuffertpladsen til hendes ting, saa hun faar langt det meste af sit legetoej med sig, hendes sengetoej, hendes sengerend osv. Hun har en dukke og en bamse som hun kalder ved navn og som hun er meget glad for saa I det mindset vil hun forhaabentlig ogsaa kunne finde tryghed I noget af det kendte legetoej.
Jeg synes generelt hun er en pige med meget krudt bagi og der skal meget til at slaa hende ud af kurs. Hun er for det meste lidt forbeholden i starten naar hun moeder nye mennesker, men varmer hurtigt op og kan lide langt de fleste menesker hun moeder. Naar vi er nye steder, orienterer hun sig lige fra mors eller fars favn og saa loeber hun ellers ud og udforsker. Paa den maade tror jeg hun har et godt udgangspunkt for at ”klare” et saadant skift, men puha jeg synes det er meget nyt hun skal forholde sig til og meget trygt der fosvinder paa een gang.
Jeg kan jo daarligt forberede hende med den alder hun har, men er der nogle ting jeg kan goere for at goere det nemmere for hende og er der nogle ting, jeg skal vaere saerligt opmaerksom paa.
Hilsen