Fars dreng

8. juli 2013

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Fars dreng

Hej Helen.

Så har jeg brug for gode råd igen...

Vi har to drenge, Frederik på 4 år og Nikolaj, som bliver 2 år til september. Frederik har altid været "mors dreng". Min kæreste har et job, der gør at han er væk hjemme fra 3-5 dage af gangen og hjemme 4-6 dage af gangen, hvilket dog aldrig har virket til at give problemer for ihvertfald Frederik.

Nikolaj har modsat sin storebror altid været "fars dreng", og jeg har længe tænkt, at det nok bare var en periode, men nu er drengen immervæk snart 2 år gammel og alt er ved det gamle. Som sådan er det jo ikke det helt store problem, men giver dog alligevel lidt bøvl på den måde, at min kæreste altid er bundet op af Nikolaj og derfor ikke kan give helt så meget opmærksomhed til Frederik. Desuden er det lidt mere krævende med Nikolaj, da han jo er det yngre.

Vi har af og til prøvet at bryde vanerne ved at "bytte barn" ved bleskift, sengelægning, leg osv, men vi glider altid tilbage igen, da Nikolaj på det nærmeste bliver hysterisk, hvis han bliver taget væk fra sin far.

Når min kæreste er væk på job, er der ingen problemer. Så rykker jeg op i hierakiet, og vi putter og pjatter og har det rigtig fint. Men så snart far er ...

Annonce

... hjemme, så kan jeg godt smutte, for så er jeg ikke ret populær...

Min egen teori er, at det stammer tilbage fra Nikolaj kom til, hvor især jeg fokuserede meget på ikke at overse storebror. Han var jo bare 2 år dengang, så han havde også en masse behov. Derudover havde han jo et begyndende sprog, som gjorde, at jeg var mere fokuseret på ham, og måske mere havde Nikolaj "med på hoften". Så snart min kæreste så kom hjem, så var vi jo to, som kunne give fuld opmærksomhed, men her var Frederik mere mors dreng, og da jeg var bedre til at forstå ham, fokuserede jeg nok mere på ham og min kæreste tilsvarende på Nikolaj. Ikke sådan at forstå, at vi ikke beskæftigede os med det andet barn, men 60/40, tænker jeg...

Det var en lang smøre, men det munder ud i, at jeg jo er ked af at blive afvist af mit barn. Samtidig er jeg også bekymret for, om jeg har svigtet - om der er gjort skade på mit og hans forhold og han ikke føler sig elsket af sin mor...? Det er måske sat lidt på spidsen, men jeg savner, at være lige så tæt med ham som med Frederik, også når hans far er hjemme.

Hvad er dine tanker omkring alt det? Skal vi lave noget om eller er det bare sådan lige nu?

Hilsen den forsmåede mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.